Ryktene går: Dette skjer med Seres
Fremtiden til Seres har vært omdiskutert i sosiale medier. Vi har spurt importøren hva som skjer med bilene deres til neste år.
Ett år har gått siden Seres var på Oslo Motorshow og viste frem Seres 5 og Seres 3.
Selv om salget ikke tok av, har det skjedd en del siden den gang. Blant annet blir det et mulig navnebytte og kraftige oppgraderinger.
Vi spurte administrerende direktør hos Autoisme AS, Frode Skaar-Ottesen, om hva som skjer fremover.
Omstilling
Skaar-Ottesen avkrefter spekulasjonene i sosiale medier om at RSA skal ta over som forhandler:
– Vi er i dialog med ny partner i Oslo som vi har kommet et stykke på vei med og som vi tror kan ha et riktig fokus på produktene våre.
– Birger N. Haug er forhandler enn så lenge og er ansvarlige for servicemarkedet ut 2025. Kundene er godt ivaretatt og vi har god tid til å finne en riktig partner, forteller han.
Seres har nå kjøpt tilbake merkenavnet Aito fra Huawei, noe som åpner for et navnebytte når neste modell skal lanseres, selv om det ikke er helt bestemt hvordan det utarter seg.
Dårlig timing
Skaar-Ottesen er åpen om at Seres har hatt en beskjeden start i Norge:
– Vi kom på markedet på et forferdelig tidspunkt. På godt og vondt er vi veldig glad for at vi ikke kom 6-12 måneder før, konstaterer han.
Da mener Skaar-Ottesen at de hadde de vært i samme posisjon som Voyah, med enormt med biler på lager.
– Lageret vårt er veldig håndterlig. Vi tjente penger i 2023, vi kommer ikke til å tjene penger i 2024, men vi har ikke kastet oss inn i den galeien at vi skal nå et visst volum. Vi har ikke tusenvis av biler på vei til kaien i Norge.
– Nå når markedet endrer og bedrer seg, da akselererer vi. Vi har skrudd ned kostnadsnivået når vi har sett at alle andre har kastet penger på bålet og ingenting virket, sier han.
Nytt år, ny giv
Da vi testet Seres 5, hadde vi et par ting å plukke på. Det kan du lese mer om her:
Når Seres kommer tilbake i ny drakt og muligens med nytt navn, så skal flere av ankepunktene ha blitt forbedret.
– Vi gleder oss masse! Vi har enormt med gode ting som kommer. Nå har vi sluttsalg på 24-modellen, med messetilbud her på Oslo Motorshow for å få ut siste rest av lageret, forteller Skaar-Ottesen.
– Så har vi 25-modellen som kommer med store oppgraderinger. Vi har et 90 kWt batteri kontra 80, som takler kulde bedre. 60-70 prosent raskere lading og litt mer på utstyrssiden. Den kommer i sportsversjon med skinn-alcantarapakke og er enda litt raskere enn i dag, avslutter han.