Hopp til innhold

Dette vil elbilister betale for lading – og så mye koster det

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Billig hjemmelading om natten er fortsatt elbilenes melk og brød, men driftskostnadene er fortsatt lave ved jevnlig bruk av hurtiglading.

Betalingsviljen blant de spurte elbilistene i vår siste undersøkelse, Elbilisten 2017, er imidlertid ikke helt på dagens faktiske nivå (tabell nederst i artikkelen). I undersøkelsen testet vi betalingsviljen blant medlemmene våre, både med hensyn til prisen per kWh ved normal- og hurtiglading. Moderne elbiler bruker typisk 10-20 kWh/100 km (avhengig av størrelse). Det betyr altså at det koster 10−20 øre å kjøre en kilometer. – Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff. Hurtiglading koster i dag typisk 2,50 kroner pr. minutt, eller 3−5 kroner per  kilowattime (kWh), sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening Ved hjemmelading er prisen normalt under 1 krone, og det er også utgangspunktet for prisingen på offentlig normallading (se betalingsvilje i tabell).
Kun halve kostnaden av nøysom fossilbil – Hurtigladekostnaden avhenger av en rekke faktorer, men viktigst er årstid, batteriets størrelse og driftstemperatur. Om vinteren, hvis batterier kaldt, kan det bli vesentlig tregere og dyrere hurtiglading, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening, som jevnlig tar stikkprøver av hurtigladefart i elbiltestene du finner på elbil.no. Under en test han gjorde av Hyundai IONIQ nylig, leverte hurtigladeren tett på makseffekten (50 kW DC) hele veien fra 28 til 93 prosent ladestatus. – Hurtigladingen tok en halvtime. Da ble prisen per kWh 3,75 kroner, og det er fortsatt under halvparten av milkostnaden for en nøysom fossilbil. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbilen, sier Frydenlund, som understreker at Elbilforeningen selvsagt gir gode råd til medlemmene om hvordan man sikrer mest mulig rask og effektiv lading.
BAKGRUNN: Om Elbilisten 2017