Dette ville blitt konsekvensene av elbilmoms nå

Dette ville blitt konsekvensene av elbilmoms nå

– Flott at Solberg satte foten raskt og tydelig ned, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Sivert Bjørnstad, Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson, gikk nylig ut i Dagbladet og krevde full moms på elbiler allerede fra neste år. Pengene man slik skulle få inn i statskassa ville Bjørnstad bruke til å kutte i bompengene.

I dag ble det kjent at statsminister Erna Solberg setter foten ned for elbilmoms, og viser til at Frp allerede har forpliktet seg til fritaket.

– Ville knapt blitt momsinntekter

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, roser statsministeren tydelighet.

– Det er flott av Solberg å komme så kjapt på banen med et tydelig budskap. Hvis man skulle innført moms på elbil allerede til neste år, ville man nærmest strupet nybilsalget av elbiler over natta. Og da ville det knapt blitt momsinntekter å snakke om heller, sier Bu.

Erna Solberg pekte i Dagbladet i dag på Granavold-erklæringen som de fire regjerningspartiene ble enige om for bare fire måneder siden.

– Granavolden-erklæringen er veldig tydelig på at elbilfordelene hovedsakelig skal bestå fram til 2021. Det er jo andre deler av bilavgiftssystemet, som Frp har vært opptatt av, som vi heller ikke gjør endringer i nå, sa Solberg til Dagbladet.

Ikke imponert

Selv om Christina Bu er fornøyd med Solbergs presisering, er hun alt annet enn imponert over Frps utspill som startet det hele:

– FrP er ikke til å stole på i avgiftspolitikken. Avgiftsendringer må skje forutsigbart og ikke endres uventet fra en måned til en annen. Selvsagt skal elbilene etter hvert også betale, men ikke før elbilene kan konkurrere med fossilbilene. Endringene må komme gradvis og varsles i god tid, sier Bu.

Hun mener Frp-utspillet vil tvinge forbrukerne tilbake til bensin- og dieselbiler, paradoksalt nok for å kunne skattlegge dem hardere.

– Resultatet er økte klimagassutslipp, og at staten må bruke milliarder for å finne nye klimakutt.

Bakgrunnen for dette er at Stortinget har satt som mål at hele bilsalget skal være utslippsfritt innen 2025 – og for å nå dette målet er det avgjørende å videreføre fritaket for merverdiavgiften.

– Det er derfor viktig å holde på fritakene så lenge som nødvendig, det vil si til elbilene er konkurransedyktige uten fritak, sier Bu.

Transportøkonomisk institutt: Salget ned 70 prosent

Christina Bu viser til erfaringene fra Danmark som et skoleeksempel på hvordan man ikke skal drive elbilpolitikk:

– Da de innførte registreringsavgift, falt elbilsalget umiddelbart med 65 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Dette er bare en av mange indikatorer på at vi trenger stabilitet rundt elbilmomsen i Norge en god stund til for at vi skal få til skiftet mot en mer klimavennlig bilpark, sier Bu.

En liknende konklusjon kom frem i fjorårets rapport fra Transportøkonomisk institutt: «Om det blir moms på elbiler, vil salget stupe med mer enn 70 prosent.» (PDF, se side 32)

Bakgrunn: Dette mener Norsk elbilforening om moms for elbiler

  • Endringer i avgiftsregimet for elbiler må utredes, varsles i god tid, være stegvis og baseres på elbilens markedsandel.
  • Eventuelle endringer i bilrelaterte avgifter må fortsatt sikre nullutslippsbilenes konkurransedyktighet.
  • Innføring av en lav mva-sats kan tidligst vurderes innført når elbilens andel av nybilsalget når 80 prosent på helårsbasis. Generell sats (25 prosent) kan ikke innføres før elbilsalget når 100 prosent.

Eksempel: Golv vs. e-Golf – med og uten avgifter:

Etter Frps modell vil prisen på en e-Golf altså øke med 81.000 kroner, og dermed vil den bli over 70.000 kroner dyrere enn fossilutgaven: