Hopp til innhold

Minst 200 kW ladeeffekt stadig vanligere: Disse bilene lader raskt

RASK: Kia EV6 GT er ikke bare rask langs veien. Den kan tilby korte stopp på ladestasjonen også. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Nå rekker du knapt en kaffepause før du må flytte bilen fra laderen.

Det er ikke mange år siden vi ble henrykte over biler med maksimal ladeeffekt på 100 kilowatt (kW). Dette handler altså om hvor fort batteriet i bilen potensielt kan lades opp.

Nå er det nesten å anse som sneglefart.  

Stadig flere biler tilbyr nå minst det dobbelte. Resultatet er at ladepausene kan bli kortere.  

Under kan du se hvilke biler som tilbyr ladeeffekt over 200 kW.

Må forvarmes

Rask ladefart kommer likevel ikke av seg selv, hvert fall ikke her oppe i det kalde nord. Batteriene vil gjerne ha en temperatur på 20-30 grader når ladeøkten starter, for at du skal få et optimalt ladeforløp. 

I Norge er både temperaturen og fartsgrensene lave, så det er ikke gitt at du oppnår den temperaturen i batteriet under vanlig kjøring.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

De fleste biler som tilbyr rask ladehastighet, tilbyr også forvarming av batteriet. Men den aktiveres ikke før du har plottet inn en ladestasjon eller aktivert funksjonen manuelt, på de bilene som gir mulighet for dette.

Ikke nødvendigvis brennkvikk

Ladefarten avhenger også av hvor stort batteriet er – og hvor god temperaturstyring det har. Dersom temperaturen i batteriet stiger for mye under hurtig- eller lynlading, vil ladefarten settes raskere ned.  

Resultatet er en ladekurve som faller mer eller mindre.  

Større batteripakker betyr som regel høy ladefart over en større del av ladeforløpet. Mye opplagsenergi må til for å sikre god rekkevidde på større biler.  

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men høy makseffekt betyr ikke alltid kjapp lading. De fleste modeller går høyt ut dersom du starter med lav batteriprosent og batteritemperaturen tillater det.  

Enkelte modeller har en raskt dalende kurve, og du kan med fordel kjøre videre etter å ha ladet til 60-70 prosent – om du ikke trenger de sedvanlige 80. Andre modeller har lite imponerende makseffekt, men kan potensielt bruke kortere tid dersom ladekurven er flatere.  

Under ser du markant forskjell i kurvene til to biler som lader raskt, samt en bil som ikke lader like raskt, men har flatere ladekurve.

Lad smart

Uansett hvor raskt bilen din lader, er det effekten på ladestolpen som bestemmer hvor raskt det går. Må du dele hurtig- eller lynlader med en annen bil, halveres gjerne effekten.  

Les flere ladetips her:

Mann og kvinne står foran en eilbil som hurtiglader.

Lading av elbilen når du er på tur

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også