Hopp til innhold

Elektriske lastebiler i 2023: Dobling av salget

STADIG FLERE: Men selv om salget av elektriske lastebiler er doblet på et år, er tungtransportsegmentet fremdeles bare i startgropen.

Totalt ble det solgt 704 elektriske lastebiler i 2023. Det er dobbelt så mange som i 2022 og hele 11 ganger så mange som i 2021.

Nå ruller over 1100 elektriske lastebiler på norske veier.

Hele 12,3 prosent av alle nye lastebiler var elektriske i fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Utslipp fra veitransporten står for 18 prosent av de totale klimagassutslippene i Norge, så de økte salgstallene er også gode nyheter for klimaet.

Det er ikke bare salgsandelen som gir grunn til å juble. 2023 var også året da både rekkevidden, utvalget av lastebiler og ambisjonene økte.

– Denne raske utviklingen er svært gode nyheter for tungtransportens omstilling til nullutslipp, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Elbilåret 2023:

Oslo ble slått av fire fylker

Elektrisk også for langtransporten

De første elektriske lastebilene var hovedsakelig beregnet for lokaltransport, og hadde begrenset rekkevidde.

I 2022 og 2023 har utviklingen eksplodert, og rekkevidden til enkelte av lastebilene er allerede oppe i 600 kilometer.

Mens de elektriske lastebilene tidligere var ombygde diesel-lastebiler, så har flere produsenter nå kommet i gang med serieproduksjon. Det vil kunne bidra til reduserte kostnader og smartere design.

Så kan nok noen innvende at i lastebilkategorien også finnes mange elektriske kjøretøy som kanskje burde vært kategorisert som store varebiler, og at bare om lag 200 av de elektriske kjøretøyene i 2023 er større lastebiler.

Men slik er altså kategoriene, som også de offisielle målene om nullutslipp forholder seg til. Les mer om det nye klimamålet for lastebiler lenger ned.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Enova har fått en tung og viktig oppgave

I 2023 fikk bedrifter for første gang støtte til å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy.

I første omgang gjaldt dette ladere på eget depot. I løpet av året ble det også klart at offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tungtransport kunne få støtte gjennom programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».

I desember fikk hele 19 ladestasjoner i Sør-Norge støtte i første tildelingsrunde. I de neste rundene vil også ladestasjoner i Nord-Norge prioriteres.

I tillegg har Enova for første gang fått et salgsmål knyttet til virkemiddelbruken. Den økte bevilgningen på 285 millioner kroner skal styrke støtteordningene for tunge nullutslippskjøretøy med sikte på en økning fra 10 til 20 prosent.

Enova skal også sikre at støtteprogrammene gir forutsigbarhet for bedriftene.

100 prosent på nullutslipp eller biogass i 2030

På tampen av fjoråret ble det klart at salgsmålet for nullutslippslastebiler oppjusteres fra 50 til 100 prosent i 2030, etter at regjeringen og SV ble enige om statsbudsjettet for 2024.

Enighet på Stortinget om banebrytende klimamål:

Nå får Norge et eget nullutslipps-mål også for lastebiler

Nå ligger alt til rette for et raskt og effektivt grønt skifte i tungtransporten.

– Dette var en viktig seier for Elbilforeningen i 2023. Det blir spennende å følge utviklingen fram mot 2030, sier Christina Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også