Driver utslippsfri trafikkskole

Driver utslippsfri trafikkskole

– Det er mest foreldrene som er bekymret når de unge tar førerkort hos meg.

– Husker du vi snakket om dette med å tilpasse farten inn mot rundkjøringer?

På en av småveiene utenfor Asker sentrum gir trafikkskolelærer Gunhilde Bergan Karlengen milde formaninger fra passasjersetet – eller skal vi si sjåførlærersetet – på sin grønne Nissan LEAF.

Bak rattet sitter 17 år gamle Andreas Koppang, han er allerede godt i gang med forberedelsene til å kunne ta førerprøven når han fyller 18 i april.

– Det er et bevisst valg at jeg tar opplæringen i elbil. En av dem er at jeg er litt bekymret for klimautslipp, sier unggutten.

Derimot er han ikke spesielt bekymret for at valget han har tatt, potensielt kan gi begrensninger på hvilke biler han kan kjøre når han om et halvt års tid forhåpentlig har fått «lappen».

Begrenset førerrett

Alle elektriske biler har trinnløst gir, tilsvarende automatgir, og en stadig voksende andel av fossilbilene som ruller på norske veier, har også automatgir.

Når man tar førerkort i dag, kan man velge om man vil kjøre opp med automatgir eller manuelt gir. Velger du å ta oppkjøringen i en bil med automatgir, har du bare lov til å kjøre slike biler, og du får en kode i førerkortet som viser at førerretten din er begrenset til biler med automatgir.

Gunhilde Bergan Karlengen har vært trafikklærer ved ulike kjøreskoler i snart 25 år, men i sommer sa hun opp jobben og startet sin egen lille trafikkskole.

Martin Thronsen / elbil.no

Siden hun allerede kjørte elbil privat, og begynte å kjenne på en dårlig samvittighet etter utallige sjåførundervisningstimer i dieselbiler, landet hun på at den eneste bilen hennes planlagte kjøreskole trengte, var en elbil.

– Jeg merker at unge nå er mer bevisste rundt miljø og utslipp enn de var for 10–15 år siden. Og for meg ser det veldig ut som at elbiler er fremtiden. Derfor valgte jeg å starte en helelektrisk trafikkskole, sier hun.

Må sende kunder til konkurrentene

Dermed kunne «Morgendagens trafikkskole», som hun har kalt den, se dagens lys i august i år.

– Jeg synes navnet gir et fint signal om hvor hele bransjen bør være på vei. Egentlig er det merkelig at ikke langt flere trafikkskoler tilbyr trafikkopplæring i elbil.

Selv kjenner hun ikke til noen andre kjøreskoler som bare benytter seg av elbiler. Men valget hun har tatt om kun å bruke elbil, har kostet henne kunder. Trafikkskolelæreren har allerede opplevd å bli kontaktet av elever som ønsker opplæring i en bil med manuelt gir, altså en fossilbil. Da har hun måttet sende dem videre til konkurrentene.

– Det er klart at det smerter nå som jeg er i oppstartsfasen og trenger kunder, men jeg føler at å rokke ved dette vil ødelegge profilen jeg prøver å bygge. Og selv om jeg legger begrensninger for meg ved bare å tilby elbil og automatgir, tror jeg på denne ideen, og på at jeg skal få det til å gå rundt på sikt.

Martin Thronsen / elbil.no

Ble advart

– Først tenkte jeg å ta lappen på manuelt gir, men så innså jeg at de aller fleste biler nå har automatgir, og at jeg egentlig ikke trenger det, sier Andreas Koppang.

Flere kompiser har advart ham mot valget han har tatt, og kommet med innvendinger som «hva om du trenger lappen på manuelt gir når du skal ha leiebil på ferie?»

– Men da kan jeg jo bare leie en bil med automatgir. Dessuten er det nok mest sannsynlig at jeg selv kommer til å kjøpe elbil en gang i fremtiden.

17-åringen forteller at faren hans i utgangspunktet var skeptisk til at han begrenser seg til automatgir.

– Men jeg viste ham noen artikler jeg fant på nettet om utviklingen på bilfronten, og overbeviste ham om at valget jeg tok var helt greit.

Skeptisk foreldregenerasjon

Gunhilde nikker, det er også hennes erfaring at de eldre generasjonene er mer konservative.

Martin Thronsen / elbil.no

– Det er mest foreldrene som er bekymret når de unge tar førerkort hos meg, sier hun.

– Men snart er det jo bare banebiler som ikke har automatgir. På meg virker det som mange i foreldregenerasjonen fortsatt tenker at «man må sikre seg og ha førerkort for alt». De unge, derimot, virker mer miljøbevisste, og mange tenker at de vil klare seg fint med bare elbil.

Samtidig kan man se for seg situasjoner der man trenger å kunne kjøre en bil med manuelt gir, for eksempel hvis man skal leie en flyttebil eller man plutselig trenger å låne en bil med manuelt gir.

– Finner man ut det etter hvert, trenger man bare ta ny oppkjøring med manuelt gir. Det koster ikke så mye, påpeker sjåførlæreren.

Slipper billigere unna

– Arbeidsdagen er en helt annen nå, sier Gunhilde når hun tenker tilbake på de mange tusen timene hun har tilbrakt i fossilbiler.

– Det er så stille i bilen, støyen har blitt borte, og det er bra for opplæringsbiten. Dessuten har jeg jo lært noen tusen elever å gire opp gjennom årene, nå slipper jeg det – jeg kan ikke akkurat si at jeg savner den biten.

Martin Thronsen / elbil.no

Dessuten er det bra for lommeboken til elevene også, ifølge Gunhilde.

– Min erfaring er at de fleste slipper unna med færre kjøretimer når de ikke trenger å venne seg til å styre med gir og clutch.

Rekrutteringsverktøy

Men hvordan fungerer det rent praktiske ved å ha kjøreopplæring i en elbil? Når det gjelder ladeproblematikk, har hun ikke hatt noen utfordringer med så langt.

– Jeg har min egen ladestasjon her, som jeg synes lader forholdsvis kvikt. Så langt har jeg ikke fulle avtalebøker, derfor har jeg ennå ikke trengt å ty til hurtiglading i lunsjpausen – men på sikt håper jeg jo at jeg må det.

Foto: Martin Thronsen / elbil.no

Siden trafikkskolen er såpass nystartet, har hun ennå ikke hatt langkjøringskurs – eller som det heter nå for tiden: sikkerhetskurs på veg – i LEAF-en.

– Men når det kommer, er det bare å legge ruta om en hurtiglader eller to. En skikkelig spisepause må vi ha på langkjøringen uansett.

Selv har hun i løpet av den korte tiden hun har drevet elektrisk trafikkskole, allerede opplevd at den fungerer som et rekrutteringsverktøy for elbiler.

– Jeg har noen voksne damer som elever, og de er kjempebegeistret. En av dem har allerede fått mannen sin til å bytte ut dieselbilen sin med en elbil.