Et strøkent eksemplar av den ikoniske folkevognen har fått Tesla-batteri og generelt mye kjærlighet. Nå kan bilen i teorien bli din for en knapp hundrelapp.
Da Tesla annonserte sin Model 3, ble den her i Norge raskt omtalt som «Folke-Teslaen», og det kan jo alle som har vært ute i trafikken de siste par månedene bekrefte at den er på god vei til å bli.
Nå har imidlertid noen driftige sjeler laget en helt annen type Folke-Tesla – eller skal vi heller si Folkevogn-Tesla?
58-modell med 2019-drivlinje
En 1958-modell av Volkswagens klassisk «Boble» har nemlig blitt nyrestaurert og – ikke minst – fått satt inn en elektrisk motor med batteripakke fra Tesla.
Det er
Zelectric, et California-basert selskap som har spesialisert seg på nettopp å
bygge om klassiske fossilbiler til elbiler, som har stått for jobben.
Akkurat denne elektriske folkevogna skal nå ha en rekkevidde på 160 kilometer og levere 102 hestekrefter – noe som betyr at den sparker tre ganger så bra fra seg som den originale bobla.
I tillegg byr den unike «konvertitten» på nye skinnseter, soltak og lekker kromlakkering. På bildet under ser du Zelectric-sjef David Bernardo fornøyd åpne soltaket.
Inntektene går til romforskning
Dermed er jo dette et velegnet objekt for utlodning til inntekt for et mer eller mindre veldedig formål – og loddes ut, det skal denne bilen:
Om halvannen måned trekkes vinneren, og du kan selv delta i konkurransen her.
Minstedonasjonen for å ha en mulighet til å vinne elbobla, er 10 amerikanske dollar, men man kan selvsagt øke vinnersjansene ved å gå for en høyere donasjon. Og skulle du være så usannsynlig heldig at du vinner bilen, får du fraktkostnadene «på kjøpet».
I tillegg får altså vinneren det beste fra to verdener: Fortidens estetikk og fremtidens – eller skal vi heller si nåtidens – teknologi.
Det er det store, amerikanske
fundraising-nettstedet Omaze som står for utlodningen, og inntektene fra akkurat denne aksjonen går til
The Planetary Society, en non-profit-stiftelse som jobber for å fremme romforskning.
Og da er kanskje en slags sirkel sluttet, i hvert fall er det naturlig å trekke
trådene tilbake til Tesla og Elon Musks
rom-jippo.
Selvkjørende og elektrisk folkevognbuss
De blant oss som har en forkjærlighet for Volkswagens gamle klassikere, men en litt mindre forkjærlighet for den fossile drivlinjen, har for øvrig sikkert merket seg at VWs klassiske folkevognbuss om to-tre år vil få sin elektriske arvtaker.
Om den kommende varianten er like vakker som sin forgjenger, eller om de i det hele tatt likner, er et åpent spørsmål.
Men at det ligger an til å bli en fascinerende bil, er sikkert:
Selv om VW-modellen ID. Buzz ikke vil komme i salg før 2022, er det allerede nå klart at den vil få en modus for helautomatisk kjøring, noe som i seg selv nærmest kan gi begrepet «campingbil» en litt annen betydning.
Den elektriske rekkevidden på bilen, som altså foreløpig er på konseptstadiet, er foreløpig estimert til 600 kilometer. Batteriet bruker induksjonslading, men vil også kunne kobles til hurtigladere, og det skal da kunne nå 80 prosent kapasitet etter 30 minutters hurtiglading ved 150 kW ladeeffekt.
Den som lever får se, men noen ganger er det ekstra fristende å glede seg til fremtiden.
Selv for de av oss som er så pessimistiske at vi innser at vi neppe kommer til å vinne elbobla fra Zelectric.