Det siste tiåret har folk fra hele verden strømmet til Oslo for å skjønne mer av den norske elbilrevolusjonen og se hva de kan lære av Norge når de skal tilrettelegge for elektrisk mobilitet på egne hjemmebaner.
Blant dem som har vært på elbil-ekskursjon i Oslo – og blant annet fått råd fra Norsk elbilforening – er lokalpolitikere og samferdselsbyråkrater fra Dundee. I mars 2016 var representantene fra den skotske byen – som for øvrig i forrige uke ble kåret til Europas mest visjonære by for sin elbilpolitikk – på sin norgesvisitt.
– Oslobesøket var en katalysator for at Dundee fullt ut satset på overgangen til elbiler, forteller Fraser Crichton i Dundee City Council – altså Dundees bystyre. Crichton var blant skottene som gjestet den norske hovedstaden, og som vendte tilbake med solide vyer for byens elektriske fremtid:
– Ambisjonen for Dundee er å være en fullstendig e-mobilisert by i år 2032. Og allerede ti år fra nå håper vi at alle byens biler og varebiler skal være 100 prosent elektriske, sier Crichton.
Pågang fra hele verden
I løpet av kort tid har Dundee satt ut i livet flere av tiltakene som i Norge har ført til at vi har flere elbiler per innbygger enn noe annet land i verden.
– Når jeg har vært i kontakt med folk fra Dundee-delegasjonen siden, har de vært veldig tydelige på at de har gjort «alt» vi sa de burde gjøre. Det er imponerende hva de allerede har fått til på bynivå, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Nå merker den middels store skotske byen en voldsom interesse fra omverdenen, slik Oslo har opplevd de siste årene.
I sommer ble det eksempelvis åpnet en park med hurtigladere sentralt i Dundee, symptomatisk nok på en tomt der det inntil nylig lå en bensinstasjon. Åpningen tiltrakk seg besøkende helt fra New Zealand og USA – i tillegg var folk fra hele Storbritannia og en rekke europeiske land til stede.
– Vi er veldig stolte av hva vi har fått til, og vi er glade for å kunne videreformidle ting vi selv lærte da vi besøkte Oslo, og at vi allerede er der at vi kan hjelpe frem andre byer på deres vei mot e-mobilitet. Men vi kan ikke ta all æren alene, uten støtte fra skotske myndigheter hadde vi ikke fått til Dundees EV-city-prosjekt, understreker Fraser Crichton.
– Bør inspirere Oslos politikere
I fjor økte antallet elbiler i Dundee med 33 prosent. Og selv om byen på flere områder ligger godt bak for eksempel Oslo, har byen på enkelte områder allerede kjørt forbi elbillandet Norge.
Mest imponerende er kanskje hva byen på kort tid har fått til med drosjenæringen: 15 prosent av taxiene i byen er allerede elektriske. Innen året er omme vil andelen ha steget til 20 prosent. Allerede ruller et hundretalls eltaxier rundt i Dundees gater.
– Dette er langt bedre enn vi har fått til her hjemme, og dette bør Oslos politikere la seg inspirere av, sier Christina Bu.
Fraser Crichton forteller at kommunen og taxinæringen har opprettet et forum hvor de møtes en rekke ganger i året. Her ser de sammen på hva de sammen kan gjøre for å bedre den dårlige luften Dundee har slitt med.
– For første gang har vi nå klart å forbedre luftkvaliteten i byen og nådd forbedringsmålene vi har satt oss. Og når vi nå stadig får høre om drosjekunder som spesifikt bestiller eltaxier, er det allerede verdt all jobben vi har lagt ned i dette.
Endret løyvepolitikken
Et av virkemidlene for å få en rask omstilling i drosjebransjen, har vært å endre på løyvepolitikken. I september i fjor vedtok byen at alle nye taxier måtte være helelektriske for at de skulle få løyve, og det ble gitt insentiver for at drosjeeiere skulle bytte ut eksisterende fossiltaxier med elektriske biler.
– Til gjengjeld satte vi opp hurtigladestasjoner (50 kW) over hele byen slik at de kunne finne en hurtiglader innenfor en kilometers radius, hvor enn de måtte befinne seg, sier Crichton, som videre forteller at det også har vært avgjørende at det offentlige i en overgangsfase betaler for strømmen som brukes, inntil den nasjonale ladeavgiften kommer på plass.
– Men når den kommer, har dette allerede kommet så langt at den neppe vil stoppe økningen av eltaxier her i byen, sier Crichton, som legger til at det å få så mange eltaxier synlig i bybildet også har bidratt til å gjøre byens befolkning mer interessert i elbiler.
«Chat & charge»
Dundee har innført gratis parkering for elbileiere, og byens 150.000 innbyggere har i det siste fått en rekke kommunalt drevne ladestasjoner rundt om i byen – der strømmen altså inntil videre betales av byen for å få fart på utviklingen.
Innen utgangen av året vil det sentralt i Dundee være 32 hurtigladere (50 kW) tilgjengelig for alle, de allerede eksisterende hurtigladerne er i bruk flittig bruk, og på mange av byens ladestasjoner bidrar garantert utslippsfri solcellestrøm til det positive miljøregnskapet.
Også i områdene rundt Dundee settes det nå opp et omfattende ladenettverk for å støtte opp om elbilbruk blant de 40.000 som pendler til byen.
Fraser Crichton mener at befolkningen nå er i ferd med å omfavne elbilsatsingen som startet i det små i 2012 og som de siste årene har skutt fart – med litt hjelp av kommunale opplysningskampanjer og slagord som «Drive Dundee Electric».
– De to siste årene har lokale elbilentusiaster selv bidratt aktivt med ulike initiativ, som jevnlige «Chat and Charge»-arrangementer på byens ladestasjoner. Sammen med våre egne informasjonstiltak bidrar det til at folk i Dundee nå virkelig er i ferd med å se fordelene med elektriske kjøretøy.
Og i forrige uke vanket det altså en internasjonal anerkjennelse for elbilinnsatsen: 3. oktober mottok Dundee «E-visionary»-prisen i Kobe i Japan, som årlig deles ut av World Electric Vehicle Association.
Se video om Dundeeselbilsatsing her: