Stortinget sier nei til nytt forslag om bruk av E18-kollektivfeltet: Nekter elbiler og elektrisk nyttetransport adgang
Det er blitt flertall på Stortinget for å stemme ned forslaget om å gjenåpne kollektivfeltet på E18 for samkjørende elbiler og elektrisk nyttetransport. Uheldig for trafikkavvikling, klima og miljø, mener Elbilforeningen.
Forrige uke leverte Stortingets komité for transport og kommunikasjon et forslag om å åpne kollektivfeltet for samkjørende elbiler og elektrisk nyttetransport i og rundt Oslo.
Det skapte håp for en rekke elbilister som er lei den stadige kødannelsen på E18 inn mot Oslo.
– Skuffet
Komiteen hadde avlevert to innstillinger om samkjøring på E18. Den første på strekningen fra Asker til Sandvika hele døgnet, og den andre fra Sandvika til Oslo i rushtid.
Det var partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre som sto for innstillingen i komiteen.
For å få flertall i Stortingets var de avhengige av støtte fra enten Rødt – eller MDG, KrF og Pasientfokus.
– Vi er skuffet over at flertallet på Stortinget ikke støtter forslaget om å gi samkjørende elbilister tilgang til kollektivfeltet. Hadde forslaget blitt vedtatt, ville vi ha utnyttet veikapasiteten bedre og flere ville kjørt sammen, sier Christina Bu.
Åpningen for å kjøre i kollektivfeltet i helgene består.
Prioriterer buss foran samkjøring
I stedet for samkjøring for elbilister, ble Stortinget enig om en ny støtte til kollektivtransport for Akershus:
For hver krone Akershus øker kollektivbudsjettet med, vil staten bidra med to kroner.
Fylkesrådet for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim, er ikke nådig i sin vurdering av dette, sett i lys av et fylkeskommunalt budsjettkutt på 250 millioner man mener regjeringen har skyld i.
– Da er det frekkhetens nådegave å kreve at Akershus og våre innbyggere på legge penger på bordet for å rydde opp i statens eget rot, sier Snortheim til NRK.
Voteringen på Stortinget skal foregå førstkommende tirsdag.
– Å kreve at fylkeskommunene skal legge ned flere skoler eller øke billettprisene enda mer for å styrke kollektivtilbudet er bare en måte å latterliggjøre oss på, konkluderer Snortheim til NRK.