Fersk analyse: De fleste vil aldri trenge å bytte batteri
Elbilbatteriene blir stadig bedre. Har du kjøpt elbil de siste fem årene er sannsynligheten stor for at batteriet holder lenger enn bilen.
Hvis det fortsatt er noen som tviler:
Elbilbatterier klarer seg ut hele bilens levetid og enda litt til. Det viser Geotabs nye tall basert på en analyse av over 5000 elbiler.
Taper mindre kapasitet
Batteriet er som kjent en av de dyreste komponentene i en elbil, men ifølge Geotab er det liten grunn til at elbilister skal bekymre seg for batteribytter i fremtiden.
I 2019 gjorde samme selskap en analyse av datidens bilpark. Den gang kom de frem til at gjennomsnittsbatteriet tapte 2,3 prosent av total kapasitet per år.
De nye tallene fra 2024 viser en klar forbedring i takt med at teknologien har forbedret seg.
Gjennomsnittet er nå nede i 1,8 prosent kapasitetstap per år. For et batteri på 75 kWt vil det tilsvare et svinn på cirka 1,35 kWt årlig.
Geotab oppgir at de beste bilene på markedet kun mistet 1 prosent årlig og forventer enda bedre tall ettersom teknologien blir enda mer sofistikert.
Disse tallene stemmer også overens med undersøkelser bilprodusentene har publisert selv:
Nissan har konkludert med at etter 15-20 år kan man forvente å ha opp mot 70 prosent kapasitet igjen, mens Tesla mener at Model S og X kun taper 12 prosent på 320 000 km kjørt.
Tåler å brukes
Undersøkelsen viser også til at de elbilene som brukte batteriet mest, ikke viste noen større tap enn andre elbiler.
Det er gode nyheter for alle som kjører elbil som nyttekjøretøy.
Geotab mener at det heller er andre faktorer som spiller inn på slitasjen, og viser spesielt til kjemisk sammensetning og temperaturstyring av batteriet som avgjørende årsaker.
Grunnlaget for analysen utgjør totalt 1,5 millioner dager med data fra de siste fem årene.