Elbil + elsykkel = Sant
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flere bilforhandlere selger elsykler. Men få tar den «helt ut» som BMW.
Bilen og sykkelen konkurrerer om plass på veien. Og med elsykkelen skulle man tro at konkurransen hardnet til. I BMW har man tenkt annerledes, for der har elektrisk mobilitet allerede blitt en realitet.
En spesialdesignet elsykkel fra den spanske elsykkelprodusenten BH Emotion, gjør det mulig for den tyske bilprodusenten å legge godt til rette for elektrisk mobilitet. Nå selger de elsykkel og elbil side om side.
– Vi solgte om lag 250 elsykler i fjor, de aller fleste gikk til folk som kjøpte seg bil og da gjerne da BMW i3, sier Erik Johannessen i BMW Group Norge.
Tidligere var en del bilprodusenter skeptiske til elsykkelen, delvis på grunn av en antatt konkurransesituasjon med bilen. Men i BMW tror de at folk både vil ha elektrisk bil OG elektrisk sykkel.
– Vi har så stor tro på elektrisk mobilitet at vi snart lansere en ny elsykkel, basert på den nye, tyske Brose-motoren som har en kraftigere effekt og et større batteri, forteller Johannessen.
I tillegg «brander» de opp utstyret. Så er du nå BMW-fan får du sykkelhjelm, lyssett, sykkellås og ryggsekk prydet med BMW-logo.
– Vi er svært optimistiske når det gjelder elektriske sykler og har satset mye på utvikling av riktig type elsykkel.
BMW har også sett på hva som skjer rundt i Europa og har også i samarbeid med sykkelprodusenten Specialized utviklet et fulldempet E-MTB (elektrisk mountain terrain bike), for de spesielt interesserte. Dette er blant elsykltypene som har hatt størst salgsøkning i de siste årene på kontinentet.
Johannesen er helt tydelig på dette: – BMWs fremtid er elektrisk og mobil – både på to og fire hjul.