Flere bilforhandlere selger elsykler. Men få tar den «helt ut» som BMW.

Bilen og sykkelen konkurrerer om plass på veien. Og med elsykkelen skulle man tro at konkurransen hardnet til. I BMW har man tenkt annerledes, for der har elektrisk mobilitet allerede blitt en realitet.

En spesialdesignet elsykkel fra den spanske elsykkelprodusenten BH Emotion, gjør det mulig for den tyske bilprodusenten å legge godt til rette for elektrisk mobilitet. Nå selger de elsykkel og elbil side om side.

– Vi solgte om lag 250 elsykler i fjor, de aller fleste gikk til folk som kjøpte seg bil og da gjerne da BMW i3, sier Erik Johannessen i BMW Group Norge.

Tidligere var en del bilprodusenter skeptiske til elsykkelen, delvis på grunn av en antatt konkurransesituasjon med bilen. Men i BMW tror de at folk både vil ha elektrisk bil OG elektrisk sykkel.

– Vi har så stor tro på elektrisk mobilitet at vi snart lansere en ny elsykkel, basert på den nye, tyske Brose-motoren som har en kraftigere effekt og et større batteri, forteller Johannessen.

I tillegg «brander» de opp utstyret. Så er du nå BMW-fan får du sykkelhjelm, lyssett, sykkellås og ryggsekk prydet med BMW-logo.

– Vi er svært optimistiske når det gjelder elektriske sykler og har satset mye på utvikling av riktig type elsykkel.

BMW har også sett på hva som skjer rundt i Europa og har også i samarbeid med sykkelprodusenten Specialized utviklet et fulldempet E-MTB (elektrisk mountain terrain bike), for de spesielt interesserte. Dette er blant elsykltypene som har hatt størst salgsøkning i de siste årene på kontinentet.

Johannesen er helt tydelig på dette:  – BMWs fremtid er elektrisk og mobil – både på to og fire hjul.