Hopp til innhold

Lette etter Tesla-eiere i kuldetrøbbel, måtte nøye seg med elbilisten Johan: Nettavisen ville ha elbilsjokk – dette er forklaringen

TOTALSTOPP: Nettavisen ville helst hatt en sak om Tesla-eiere som strevde i kulden. I stedet endte de opp med Johan Vasara, som ikke fikk start på MG-en sin i -50. At han litt tidligere fikk start på elbilen sin i 47 minusgrader, fant Nettavisen derimot ingen grunn til å gi spalteplass. Foto: Privat

Nettavisen fisket etter Tesla-eiere som slet i kulda, men fant bare MG-eieren Johan fra Kautokeino – som i grunnen var ganske imponert over elbilen sin …

I Facebook-gruppa «Tesla Model X Norge» kunne man før helgen lese en post der en journalist i Nettavisen forsøkte å komme i kontakt med Tesla-eiere som opplevde at bilene deres slet i kulda.

Innlegget ble snart delt i diverse sosiale medier, der det raskt førte til reaksjoner som strakk seg fra irritasjon til stor munterhet.

Nettavisen-journalisten skriver i innlegget at hun er kjent med at «en eier av en MG5 Electric ikke har fått start på bilen sin i -50 grader».

Den informasjonen var hun kjent med via avisa iFinnmark, en publikasjon som Nettavisen samarbeider med. Her kunne man nemlig lese denne overskriften 5. januar:

Elbilen streiket i kulda – måtte spasere tre kilometer hjem fra jobb (artikkelen forutsetter abonnement).

Mannen som opplevde at elbilen streiket i femti minusgrader var Johan Vasara fra Kautokeino, og han skal vi straks komme tilbake til.

Jakten på Tesla-eierne

Men hvordan gikk det egentlig med Nettavisens jakt på Tesla-eiere som slet i kulda?

Tydeligvis ikke så bra, for den eneste elbilisten som dukket da Nettavisen publiserte sin artikkel søndag, var nettopp Johan Vasara fra Kautokeino.

Overskriften i Nettavisens versjon, var denne: Elbil fikk totalstopp i kulda: Dette er forklaringen. (En overskrift så tabloid og spenstig at fristelsen ble stor til å lage vår variant av den i denne artikkelen.)

Men altså ingen Tesla, verken bil eller eier.

Likevel var den opprinnelige versjonen av artikkelen nettopp tagget med «Tesla» som vignett.

Noe som mange i Facebook-gruppa «Elbil i Norge» moret seg over, siden Tesla har en tendens til å skape ekstra mange klikk og få fyr i kommentarfeltet.

Mange mente også at journalistens ønske om å få Tesla inn i saken var et resultat av clickbait-tankegang og agendajournalistikk, mens andre påpekte at agendaen mot elbiler var tydelig nok, Tesla eller ei.

«Teslatag = klikkmagnet», konkluderte en i kommentarfeltet. «Tesla har vel blitt livsnerven til media når det kniper som verst», kommenterte en annen.

Vignetten i Nettavisen ble for øvrig senere endret til «Elbil».

Mange hadde dessuten kommentarer som denne:

«Som om det aldri har skjedd med en fossilbil? Har opplevd mange flere ganger med den gamle dieselpurka at den ikke vil starte, aldri med elbilen.»

Flere i sosiale medier poengterte dessuten at Nettavisen-saken, på tross av overskriften, aldri forklarte hvorfor den aktuelle elbilen ikke startet i femti minusgrader.

Det skulle en viss kar fra Kautokeino etter hvert oppklare, men ikke i Nettavisen …

Elbilforeningens vintertest 2023 – kuldekammer spesial:

Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader

Over til Kautokeino …

For hva med Johan Vasara, hovedpersonen i Nettavisens og iFinnmarks artikkel?

Han tok tilsynelatende hele haraballet med stor ro:

Dessuten var Johan Vasara i det store og hele fornøyd med at elbilen hans hadde holdt ut helt til -47 grader.

Samtidig ga han forklaringen på det Nettavisen i sin overskrift lovet å forklare, men aldri gjorde – nemlig at det var 12-voltsbatteriet som trengte «en liten boost» under sprengkulda i Kautokeino:

Selv tar Johan Vasara hele oppstyret med et skuldertrekk.

– Det er kanskje for å tilfredsstille et visst klientell i kommentarfeltet at man går ut med en slik vinkling. Elbil er vel noe artig å gjøre narr av i klikkmenigheten, og det vet redaksjonen, sier Vasara til elbil.no.

Og egentlig burde vel heller det at elbilen hans startet uten problemer i 47 minusgrader vært den naturlige nyheten her, mener han.

– Jeg har selv opplevd flere ganger at fossilbiler ikke har hatt sjans i minus tretti, så når elbilen min faktisk gjør det uten problemer i minus 47, er det jo faktisk ganske bra, sier Vasara.

Elbilforeningens blå ladebrikke

Ladeklubben

Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.

… og over til Sverige

Nok fra norsk medievirkelighet i denne omgang.

Skuer vi over kjølen til våre naboer i Sverige, kan vi derimot finne nyhetssaker om elbil i kulda som er vinklet slik:

Biltestaren: Elbilar överlägsna bensin- och dieselbilar i vinterkylan.

Eller slik:

”Elbilen överlägsen som vinterbil”

Men det gir kanskje ikke like mange klikk i elbillandet Norge.

Eller kanskje det hadde gjort det – hvem vet?

(Elbil.no har ved publisering av denne artikkelen gitt Nettavisen mulighet for tilsvar, og har også sendt noen konkrete spørsmål. Vi har så langt ikke fått svar.)

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også