Audi e-tron Sportback 50 / 55 quattro

Sportback-utgaven av Audi e-tron er litt mindre praktisk og hakket mer sportslig i stilen.

Den kom først som «Edition One», og produseres på Audis fabrikk i Brüssel i Belgia. Modellen er i stor grad basert på SUV-en e-tron, som ble lansert i februar 2019, men kommer ut med bedre tall. WLTP-rekkevidden for 55-utgaven er oppgitt til 446 kilometer, basert på strømforbruk på 2,19-2,6 kWh/mil.

Praktisk talt samme forbruk (2,16-2,63) oppgis forøvrig, litt overraskende, for 50-utgaven.

Forskjellen forklares med bedre aerodynamiske forutsetninger. Hekkutformingen skal gi rundt en mil mer rekkevidde enn dagens e-tron, og dragkoeffisienten er oppgitt til 0,25. Vektfordelingen mellom akslene er nær 50:50.

Ytre dimensjoner er nokså like med 4,90 meter i lengden, 1,93 i bredden og 1,62 i høyden. Det samme er den totale motoreffekten på 265 kW / 561 Nm for 55-utgaven. 0-100-tiden er 6,6 sekunder og toppfart 200 km/t. e-tron Sportback har også boost-funksjonen, som øker motoreffekten til 300 kW / 664 Nm og senker akselerasjonstiden til 5,7 sekunder.

50-utgaven får på sin side motoreffekt på 230 kW / 540 Nm. Den skal gjøre 0-100-sprinten på 6,8 sekunder og får toppfart på 190 km/t.

Batteripakken i 55-utgaven er også kjent. Bruttokapasiteten er 95 kilowattimer (kWh), mens netto tilgjengelig til kjøring skal være 86,5. Det betyr at bufferen er krympet noe fra førsteutgaven av e-tron (83,8), og at Audi er trygge på at det er tilstrekkelig for ivaretakelse av batterihelse over tid. Batteripakken består av totalt 36 moduler med 36 celler i hver.

Ladefarten på lynladere er 150 kW, mens maksfarten på 50-utgaven er 120 kW.

I 50-utgaven er bruttostørrelsen 71 kWh fordelt på 27 batterimoduler. Av totalt 71 kWh er 64,7 tilgjengelige til kjøring, som resulterer i en WLTP-rekkevidde på 347 kilometer. Batteripakken er 120 kilo lettere enn i 55-utgaven.

Godkjent tilhengervekt er 1.800 kilo, og modellen kan også bære takstativ (75-80 kilo). Det gir god nytteverdi, men merk at det er mer bagasjeplass i den første e-tron-modellen.

For AC-lading er 11 kW (400V/16A) standard, mens ombordlader på 22 kW skal bli tilgjengelig sommeren 2020.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading av 55-utgaven 8-9 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25-26 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40 timer.

HURTIGLADING: Audi e-tron 55 quattro kan lade med maksimalt 150 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere. Våre tester viser at man i praksis fullader batteripakken i løpet av 30-40 minutter under optimale forhold. 50-utgaven har maks hurtigladefart på 120 kW. Etter å ha testet oppdaterer vi informasjon om ladetid.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Audi Norge.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 347/446
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):200-300 / 300-400
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):64,7/71 / 86,5/95
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):230/313 / 265/360
  • Dreiemoment (Nm):540 / 561 (664)
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS/120 / CCS/150
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,90/1,93/1,62
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):615
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 2,19-2,6/2,16-2,63
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):1.800
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.374 / 2.504
  • Topphastighet (km/t):190 / 200
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):6,8 / 6,6 (5,7)