BMW i3 / i3S 120Ah (2019)

Fem år etter introduksjonen, og med over 20.000 eksemplarer på norske veier, fikk BMW i3 i praksis doblet rekkevidden med den såkalte 120Ah-utgaven.

Resultatet er en batteripakke som leverer 42,2 kilowattimer (kWh) brutto, eller 120 amperetimer (Ah) etter BMWs begrepsbruk. Av disse skal 37,9 kWh kunne brukes til kjøring, mens resten – cirka 10 prosent – er avsatt som buffer. Dette gjøres som kjent for å beskytte batteriet og øke levetiden.

Den opprinnelige utgaven, lansert senhøsten 2013, hadde til sammenligning 21,6 kWh brutto og 18,8 netto til kjøring.

Underveis har i3, via oppgraderingen til brutto 33 kWh sommeren 2016 (1.245 kilo), økt egenvekten fra 1.195 til dagens fortsatt beskjedne 1.270 kilo. Det betyr i praksis doblet rekkevidde med vektøkning tilsvarende en standard sjåfør, innenfor nær identisk formfaktor for batteriet.

Den oppgitte WLTP-rekkevidden er i dag 310 kilometer, som er 55 kilometer mer enn utgaven som ble lansert i 2016. Med optimale forhold sommerstid, bør det være mulig å nærme seg det oppgitte tallet.

Leveransene av den oppgraderte utgaven startet på tampen av 2018, og i3-modellen som sådan utgjorde på tampen av første kvartal 2019 rundt 1 av 10 elbiler på norske veier. Utvendig er det i utgangspunktet vanskelig å se forskjell på tidlige i3-utgaver og dagens, men med den siste oppgraderingen følger både nye eksteriør- og interiørfarger samt nye utstyrsoppsett.

11 kW-ombordlader (400V/16A, 3-fas), som gjør bilen langt mer tilpasningsdyktig på AC-lading, er nå standard. Adaptive LED-hovedlys og en egen sportspakke er kommet på plass som tilvalg.

Når det gjelder i3S-utgaven, som framgår i den andre kolonnen i tekniske data, er den ment å være hakket kvikkere både når det gjelder ytelser og kjøreegenskaper. Den har også litt høyere topphastighet. Summen av sportsligheten gjør at den har noe kortere rekkevidde enn standardutgaven, med oppgitt WLTP-rekkevidde på 285 kilometer.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 17-18 timer. Med 3,6 kW/16A 11-12 timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading cirka tre og en halv time (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: BMW i3 kan hurtiglade med maksimalt 50 kW (DC) effekt, og produsenten oppgir idealtid fra 0-80 prosent på 42 minutter. Tidsbruken kan variere, i likhet med øvrige modeller på markedet og avhengig av ute- og batteritemperatur. Da vi under vår test ladet 15-80 prosent, tok det eksempelvis 41:30 (test publiseres senere på elbil.no).

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos BMW Norge AS.

Les også:

Nå er den mye bedre på langtur (2016)
Mye mer enn en A til B-elbil (2014)
Vårt første møte med BMW i3 (2013)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):310 / 285 (WLTP)
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):200-300 / 175 - 275 (anslått)
  • Batterikapasitet (netto kWh):37,9
  • Batterigaranti (kilometer/år):160000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):125/170 / 135/184
  • Dreiemoment (Nm):250 / 270
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 50
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,01/1,77/1,57
  • Sitteplasser:4
  • Bagasjerom (liter):260
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,51-1,63 / 1,61-1,72 (WLTP)
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1270
  • Topphastighet (km/t):150 / 160
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):7,3 / 6,9