MG ZS EV

Med lav frapris og en overbevisende kollisjonstest hos EuroNCAP i sekken, er MG ZS EV den første kinesiskbygde elbilen som introduseres på det norske markedet.

I løpet av høsten 2019 framsto det som om danske Nic. Christiansen Group, som også importerer Jaguar til Norge, skulle ta seg av distribusjonen. Senere ble det klart at Norwegian Mobility Group, hvis eierselskap tidligere er mest kjent for å importere Subaru, er offisiell norsk importør.

De første tre bilene ble deretter registrert i januar 2020, og det ble åpnet for bestillinger.

MG ZS EV er en kompakt SUV eller crossover, alt etter hvilke øyne man betrakter de ulike betegnelsene med. I Norge vil den trolig konkurrere med alt som finnes i kompaktsegmentet, både tradisjonelle og SUV/crossover-alternativer.

Fraprisen (229.000 kroner, ajour januar 2020) er, inntil vi har sett nærmere på bilen, ett av de beste argumentene. Samtidig er rekkevidden på ZS EV også vesentlig kortere enn de beste alternativene i klassen.

Ikke minst viktig er det at den kom fra kollisjonstestene hos EuroNCAP med godt resultat. De fem stjernene kan tjene som eksempel på at en kinesiskbygd elbil må ha nødvendig sikkerhet på plass i 2020. Vi forventer tilsvarende gode resultater fra andre modeller som er på vei.

ZS EV kommer med en batteripakke på 44,5 kilowattimer (kWh). Hvorvidt dette er brutto eller netto tilgjengelig kapasitet er ennå ikke bekreftet. Rekkevidden etter WLTP-syklysen er satt til 263 kilometer. Hvor godt dette stemmer med den virkelige verden, vil vi selvsagt komme tilbake til når vi tester bilen.

ZS EV skal være typegodkjent for 75 kilo taklast, men får dessverre ikke mulighet til å trekke tilhenger.

Vi har ikke alle tekniske detaljer om bilen. Denne artikkelen vil derfor bli løpende oppdatert.

NORMALLADING: MG ZS EV kommer med en AC-ombordlader på 6,6 kW (230V, 1-fas) som standard. Med denne kan man fullade på 8-9 timer med 7,2 kW/32A eller 13-14 timer med 3,6 kW/16A (begge er anslag inntil netto batterikapasitet er bekreftet / test gjennomført). Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid rundt 23 timer.

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er oppgitt til 80 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos hos MGs norske importør.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):335 / 263
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):- / 44,5
  • Batterigaranti (kilometer/år):150.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):105 / 140
  • Dreiemoment (Nm):353
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :80
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,31/1,81/1,64
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):448
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,86
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.491-1.518
  • Topphastighet (km/t):140
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):8,2