Nissan e-NV200 Evalia 40 kWh (2018)
Fra sommeren 2018 er praktiske Nissan e-NV200 Evalia å få med samme 40 kWh-batteripakke som Nissan LEAF.
Elbilen med varebilformat ble lansert høsten 2014, og oppdateringen sommeren 2018 bringer lite annet nytt enn batteripakken med rundt 65 prosent mer ytelse. Det er til gjengjeld en svært vesentlig oppgradering, som betyr at flerbruksbilen blir et langt mer aktuelt alternativ som familiebil.
Den utnyttbare kapasiteten er økt til rundt 37 kilowattimer (kWh), noe som betyr at Evalia nokså enkelt tilbakelegger minst 200 kilometer i sommerhalvåret (følg lenke til test nederst i artikkelen).
e-NV200 har hele tiden vært basert på LEAF-teknologi. På grunn av økt vekt og luftmotstand, har e-NV200-utgavene noe mindre rekkevidde. Personbilutgaven, altså kalt Evalia, kommer fortsatt – som den har gjort siden lanseringen – med fem seter som standard. Den har da et stort lasterom, som alternativt kan utstyres med ytterligere to seter.
Dette har betydning for den som ønsker å trekke en liten tilhenger, siden Evalia faktisk er typegodkjent for dette. Velger man syvseteren bortfaller tilhengerfestet, mens bilen som femseter er godkjent for å trekke 150 kilo.
Ikke all verden, men det kan være nok når det kniper. Som varebil kan modellen trekke 410 kilo.
NORMALLADING: Med standard ombordlader tar det cirka 19 timer å lade batteriet med 2,3 kW/10A effekt og rundt 11 timer med 3,6 kW/16A . Dersom man har tilgang til 7,2 kW/32A, kortes ladetiden ned til 5-6 timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.)
HURTIGLADING: CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar cirka 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Nissan.
Les også:
Går lett 200 kilometer (2018)