Porsche Taycan Turbo / Turbo S

Taycan er den aller første elbilen fra Porsche. Målet har åpenbart vært å lage en fullverdig sportsbil, og bra tempo er det også på ladingen.

Rundt 3.000 nordmenn skal ha betalt inn depositum for Taycan, og de første eksemplarene kom til Norge i januar 2020.

Både ytelser (se tekniske data) og priser er høye på topputgavene. Turbo-utgaven starter på drøyt 1,3 millioner, mens toppmodellen Turbo S bikker 1,6 (at det slett ikke finnes noen turbo i disse bilene, velger vi forøvrig elegant å overse).

Innstegsmodellen, med etternavnet 4S, får lavere ytelser, litt mindre batteripakke og startpris på drøyt 900.000 kroner.

Felles for de to raskeste utgavene (Turbo og Turbo S) er at de har topphastighet på 260 km/t. De har dessuten samme basiseffekt. Forskjellen ligger i overboost-funksjonen. Her får Turbo S ut maksimalt 560 kW (761 hk) mens Turbo er begrenset til 500 (680 hk). Forskjellen i dreiemoment er 200 Nm.

Dette betyr at Turbo S skal fikse sprinten fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, som definitivt må sies å være i tråd med Porsches sportslige ambisjoner.

Den som leser tekniske data nøye, vil dessuten se at Turbo S ligger litt nærmere bakken. Når dette legges til dragkoeffisienten (målt luftmotstand) på 0,25, bør det være fullt mulig å kjøre Taycan effektivt.

Men Porsche har vært nokså ærlige på at det ikke nødvendigvis er energieffektivitet som er poenget her…

Dermed er også hurtigladefarten desto mer essensiell på lengre pass i høyere hastigheter. Først ble det annonsert at den skulle være 350 kW, men ble senere nedjustert til fortsatt respektable 270 (via transformering opp til 800V på IONITY-lynladerne).

Når det går så raskt, tyder det meste på at man ikke trenger all verdens ærend mens hurtiglading pågår.

Det er forøvrig Porsches underleverandør Dräxlmaier, som også hører hjemme i Stuttgart-området, som står for serieproduksjonen av 800V-batterisystemet som foreløpig er unikt for Porsche. AC-ombordlader på 11 kW er forøvrig standard i Porsche Taycan.

Taycan er forøvrig typegodkjent for taklast inntil 75 kilo, men kan ikke trekke tilhenger.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka ni timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25-26 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 37-38 timer).

HURTIGLADING: Taycan kan lade med maksimalt 270 kW DC på IONITYs nye generasjon av hurtigladere, også kalt lynladere. Porsche oppgir selv en ladetid på 22,5 minutter fra 5 til 80 prosent under optimale forhold. Ved bruk av en klassisk 50 kW-lader øker tidsbruken til drøyt halvannen time under ellers like forutsetninger.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Porsche Norge.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 381-450 og - / 388-412
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):83,7 / 93,4
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):460 / 625
  • Dreiemoment (Nm):850 / 1050
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CCS / 270
  • Normallading (ombordlader kW AC):11
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,96/1,97/1,38
  • Sitteplasser:4
  • Bagasjerom (liter):366 + 81 (bak + foran)
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 2,3-2,6 og - / 2,45-2,57
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2.305 / 2.295
  • Topphastighet (km/t):260
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):3,2 / 2,8