Renault Zoe Z.E. 50 R110 / R135 (2020)

Med 2020-modellen har Renault økt batterikapasiteten på Zoe for tredje gang - og lagt til DC-hurtiglading.

Med frapris på 250.000 kroner skal det dessuten godt gjøres å få stort mer rekkevidde for pengene i elbilen som nå kommer i to motorversjoner – R110 og nye R135. Første utleveringer av nye Zoe i Norge var ventet i midten av september 2019, men ble utsatt til januar 2020.

Den viktigste nyheten ved nye Zoe er at utnyttbar batterikapasitet øker til 52 kilowattimer (kWh). Det er rundt elleve mer enn foregående utgave, men Renault ønsker ikke å opplyse om den nye batteripakkens bruttostørrelse. Vi har grunn til å tro at tallet er rundt 55.

Batteripakken er beskjedne 20 kilo tyngre enn i utgaven som ble lansert i januar 2017 – med 11 kWh ekstra. Formfaktoren er praktisk talt den samme som da første generasjon ble lansert i 2012.

Marginal vektøkning, samt den forbedrede elmotoren kalt R135 (100 kW og 245 Nm) og innføring av B-trinn for regenerering (som Nissan LEAF «alltid» har hatt), bør bety tilsvarende eller lavere strømforbruk enn dagens utgave. Rekkevidden er oppgitt til 390 kilometer etter WLTP-syklusen.

Batteripakken har aktiv luftkjøling via en luft til luft-varmepumpe (ingen væskebasert kjølekrets). Denne skal sørge for kaldluft når det er varmt, og varmluft når det er kaldt. Kjøling skal også være aktiv under hurtiglading for å unngå vesentlig nedgang i ladehastighet i varmt vær.

Ladeporten er fortsatt i front, kun med den forskjell at CCS-hurtigladekontakt nå er på plass. Det betyr at Zoe kan hurtiglades, men effekten er ikke høyere enn de tradisjonelle 50 kW (DC). Samtidig som DC-hurtiglading er på plass, beholder Zoe 22 kW AC-lading (400V, TN-nett). Det gjør at modellen fra 2020 får et bredt utvalg av lademuligheter.

I tillegg skal Zoes tidligere utfordringer med lading på norsk IT-nett (230V) være løst. Dette via en standard, fleksibel ladekabel som leveres av franske Raydiall, utviklet i samarbeid med norske NECS. Det nye alternativet skal gi ladefart på 2,1 kW via Schuko (basis-/nødlading) og 3,6 kW via Type 2-ladeboks. Renault opplyser dessuten at det vil bli mulig å lade Zoe via blå industrikontakt (CEE 16A).

Den nye ladeløsningen for IT-nett vil dessuten bli tilgjengelig for eiere av eldre Zoe-utgaver.

Blant nytt utstyr som er blitt tilgjengelig på Zoe, er oppvarmet ratt et praktisk tillegg. På minussiden må det nevnes at nordmenn dessverre fortsatt må se langt etter tilhengerfeste, til tross for at både Norsk elbilforening og importøren har argumentert for dette.

NORMALLADING: Lading med 2,3 kW/10A (stikkontakt) tar mer enn 34 timer / 3,6 kW/16A tar 20 timer / 11 kW/16A (3-fas) tar rundt seks timer /22 kW/32A (3-fas) opp mot tre timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: 2020-modellen av Zoe kan hurtiglades med inntil 50 kW DC. Hva den reelle ladehastigheten blir, eksempelvis 10-80 prosent, vil vi komme tilbake til i test.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren RBI Norge AS.

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 395 / 386
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):-
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):52 / -
  • Batterigaranti (kilometer/år):160.000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):80 / 108 og 100 / 135
  • Dreiemoment (Nm):225 / 245
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :50
  • Normallading (ombordlader kW AC):22
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,08/1,73/1,56
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):338
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 1,72 / 1,77
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.502
  • Topphastighet (km/t):135 / 140
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11,4 / 9,5