Tesla Model X Long Range / Performance (100)

Tesla Model X har blitt en svært populær SUV-modell i Norge. Ikke minst viste den veien for den etterlengtede kombinasjonen elbil og tilhenger.

Model X kom på det norske markedet sommeren 2016. Den var i stor grad bygd på den eksisterende Model S, men fikk en rekke viktige oppgraderinger.

Det ble blant annet lagt til justerbare nakkestøtter og setebelter, kroker for å sikre lasten bak, ladeport som lukker seg selv, koppholder og USB for andre seterad, bedre fjernlys (LED) og oppvarmede spylerdyser til vindusviskerne.

I løpet av tiden Model X har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser og batteripakker. Hovedvekten av de første bilene som kom til Norge høsten 2016 var 90D-utgaven, som var på markedet til midtveis i 2017.

I startfasen var også en 60D-variant tilgjengelig, utstyrt med samme batteripakke som 75D-utgaven (kunne låses opp mot pristillegg), men denne ble faset ut i oktober 2016.

Sent i 2016 innførte Tesla det nye batteriet på 100 kilowattimer (kWh) i toppmodellen P100D, som dermed erstattet P90D-modellen etter kort tid. I 2017 ble samme batteri tilgjengelig i 100D-modellen, og 90D-modellen gikk ut av sortimentet.

Siste endring i modellbetegnelser kom tidlig i 2019, da 100- og 75-modellene ble omdøpt til Long Range og Standard Range. Etter kort tid forsvant sistnevnte ut av sortimentet.

Siden dette kommer Model X utelukkende med største batteripakke, med Performance (tidligere P100D) som toppmodell.

AC-ombordlader på 11 kW har vært standard, med mulighet for oppgradering til 16,5 kW på utgaver med 100 kWh-batteripakke (maksimalt 81 km/t ladefart på en AC-lader (22 kW).

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka ti timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 14-15 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 28-29 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 43 timer.

HURTIGLADING: Model S kan (ajour januar 2020) lade med maksimalt 150 kW DC (V2 Supercharging) på Teslas egne superladere. Med CCS Combo 2-adapter (som kan ettermonteres), er den teoretiske maksfarten på andre lynladere 142 kW. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar typisk 45-60 minutter.

Superlading var inkludert i bilkjøpet fram til 1. april 2017, etter dette betales superlading per kilowattime (kWh). I januar 2020 var gjeldende pris per kWh 1,70 NOK.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Tesla.

Les også:

Trippeltest: Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC og Audi e-tron med campingvogn (2019)

Forbrukstest: Brukte mye mindre strøm enn sist (2017)

Forbrukstest: Kunne klart 32,5 mil (2016)

Tesla Model X vil få mange nye tilhengere (2016)

Slik gikk Teslabjørns første tur med båthenger (2016)

Tekniske spesifikasjoner

  • Oppgitt rekkevidde (NEDC/WLTP):- / 507 / 485
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):350-500
  • Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):98 / 102 (anslått)
  • Batterigaranti (kilometer/år):Ubegrenset / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):386/524 / 586/772
  • Dreiemoment (Nm):660 / 990
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Supercharger / 150
  • Normallading (ombordlader kW AC):11 / 16,5 (ekstrautstyr)
  • Lengde/bredde/høyde (meter):5,05/2,27/1,68
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):745-2180
  • Strømforbruk (blandet, kWh/mil, NEDC/WLTP):- / 2,08 / 2,26
  • Tilhengervekt (kilo, med og uten brems):2250
  • Egenvekt (kilo, uten fører):2533 / 2572
  • Topphastighet (km/t):250
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):4,6 / 2,9