Audi e-tron Sportback 50/55 quattro

e-tron Sportback er en mer sportslig tolkning av e-tron quattro, og den skal også by på det lille ekstra av rekkevidde.

Våren 2020 er Audi e-tron Sportback på plass. Den kommer først som «Edition One», og skal produseres på Audis fabrikk i Brüssel i Belgia.

Modellen er i stor grad basert på dagens helelektriske SUV e-tron, men kommer ut med bedre tall. WLTP-rekkevidden for 55-utgaven er oppgitt til 446 kilometer, basert på strømforbruk på 2,19-2,6 kWh/mil.

Praktisk talt samme forbruk (2,16-2,63) oppgis forøvrig, litt overraskende, for 50-utgaven.

Forskjellen forklares med bedre aerodynamiske forutsetninger. Hekkutformingen skal gi rundt en mil mer rekkevidde enn dagens e-tron, og dragkoeffisienten er oppgitt til 0,25. Vektfordelingen mellom akslene er nær 50:50.

Ytre dimensjoner er nokså like med 4,90 meter i lengden, 1,93 i bredden og 1,62 i høyden. Det samme er den totale motoreffekten på 265 kW / 561 Nm for 55-utgaven. 0-100-tiden er 6,6 sekunder og toppfart 200 km/t. e-tron Sportback har også boost-funksjonen, som øker motoreffekten til 300 kW / 664 Nm og senker akselerasjonstiden til 5,7 sekunder.

50-utgaven får på sin side motoreffekt på 230 kW / 540 Nm. Den skal gjøre 0-100-sprinten på 6,8 sekunder og får toppfart på 190 km/t.

Batteripakken i 55-utgaven er også kjent. Bruttokapasiteten er 95 kilowattimer (kWh), mens netto tilgjengelig til kjøring skal være 86,5. Dette bør bety at bufferen er krympet noe fra dagens e-tron (83,8), og at Audi er trygge på at det er tilstrekkelig for ivaretakelse av batterihelsen over tid. Batteripakken består av totalt 36 moduler med 36 celler i hver.

Ladefarten på lynladere blir også her 150 kW, mens maksfarten på 50-utgaven blir 120 kW.

I 50-utgaven er bruttostørrelsen 71 kWh fordelt på 27 batterimoduler. Av totalt 71 kWh er 64,7 tilgjengelige til kjøring, som resulterer i en WLTP-rekkevidde på 347 kilometer. Batteripakken er 120 kilo lettere enn i 55-utgaven.

For AC-lading er 11 kW (400V/16A) standard, mens ombordlader på 22 kW skal bli tilgjengelig sommeren 2020.