Mazda MX-30

Crossoveren MX-30 er den aller første rene elbilen fra Mazda, og kommer til Norge i andre halvår 2020.

Bilen ble premierevist under Tokyo Motor Show i slutten av oktober 2019, og det ble samtidig lagt opp til forhåndsreservering. Mazda har satt prisen til 249.900 kroner.

MX-30-modellen påminner mye om den fossilt drevne CX-30-modellen, og de ytre dimensjonene er også de samme. Lengden er 4,39 meter, bredden 1,79 og høyden 1,54.

Elbilen har likevel fått et helt annerledes designuttrykk. De bakhengslede bakdørene skal gi assosiasjoner til den wankelmotoriserte sportsbilen RX-8. I dagens elbilmarked er det bare BMW i3 som har en tilsvarende dørløsning.

Den som hadde ventet seg markedsledende rekkevidde etter WLTP-syklusen må imidlertid se en annen vei: MX-30 kommer med en batteripakke på 35,5 kilowattimer (kWh). Det er foreløpig ikke bekreftet om dette er bruttokapasitet eller netto tilgjengelig til kjøring, men mye kan tyde på at sistnevnte utgjør 32 kWh.

Dette skal uansett rekke til en rekkevidde på 200 kilometer etter WLTP-syklusen, som i praksis er rundt halvparten av de beste i kompaktklassen. Til grunn for dette valget legger Mazda en filosofi om at dette er et godt kompromiss mellom nytteverdi og bærekraft. Så gjenstår det å se hvordan markedet reagerer på valget.

Samme filosofi fører også til at Mazda har erstattet skinnseter med kunstskinn og tekstilmaterialer. I dørpanelene skal det brukes resirkulert plast, og dessuten miljøvennlig kork på deler midtkonsollen. Sistnevnte er en hommage til Mazdas start som korkprodusent ved navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.

Ladeporten befinner seg bak på høyre side. Bak lokket skjuler det seg en CCS-kontakt, og via denne blir det maks hurtigladefart på 50 kW (DC).

Bilens ombordlader tillater ombordlading opp til 6,6 kW (230V/32A, 1-fas).