Nissan Ariya

Med SUV-en Ariya vil Nissan åpenbart ta steget fra pionér til leverandør av elbiler med det lille ekstra.

I juli 2020 kom det en rad detaljer om hvordan den nye helelektriske SUV-en Nissan Ariya vil bli, eller «coupé crossover» som Nissan selv kaller den. Anledningen var verdenslanseringen, ti år etter at LEAF først ble vist.

Interesserte kunder må dessverre vente lenge på den 4,6 meter lange elbilen. Den er nemlig ventet til Norge først i fjerde kvartal 2021, og mange skulle nok ønske den var her allerede.

Størrelsesmessig er den i brytningen mellom C- og D-segmentet, og vi velger å plassere den i sistnevnte. Uten å ha vært i nærheten av bilen, er det lett å fastslå at Nissan har tatt til seg mange av innspillene underveis – også fra Norsk elbilforening. Disse punktene illustrerer det greit:

  • Både brutto og netto tilgjengelig energi i batteripakken er oppgitt
  • Batteripakken får aktiv varming og kjøling
  • Typegodkjent tilhengervekt blir 1.500 kilo

Dropper CHAdeMO

Kanskje mest oppsiktsvekkende er det likevel at Nissan går bort fra CHAdeMO-standarden for hurtiglading (i Europa), som både LEAF og e-NV200 (Evalia) har hatt siden starten i 2010. Ariya kommer nemlig med CCS-lynladekontakt, og skal få toppeffekt på 130 kW.

63 kWh-utgaven er utstyrt med ombordlader som tar maks 7,4 kW/230V (1-fas), mens rosinen i pølsa på toppmodellen er ombordlader på 22 kW/400V (3-fas). Det må nødvendigvis bety at toppmodellen blir svært tilpasningsdyktig på lading.

Ariya får dessuten firehjulsdrift etter ønske, nærmere bestemt Nissans såkalte e-4ORCE-system. Forhjulsdrift blir imidlertid rimeligste løsning, i kombinasjon med den minste batteripakken. Den har en bruttokapasitet på 65 kilowattimer (kWh), hvorav 63 er tilgjengelig til kjøring.

Solid batteripakke

Firehjulsdrift, med en ekstra motor bak, går imidlertid på bekostning av bagasjeplassen – som går fra 468 til 415 liter. Sistnevnte er, dessverre, i praksis mindre enn dagens LEAF. Akselavstanden på snaut 2,8 meter bør imidlertid bety at plassforholdene til folk blir gode, mens egenvekten vil variere mellom 1.800 og 2.300 kilo avhengig av batteripakke og utstyrsnivå.

Den store batteripakken lagrer fine 90 kWh, hvorav 87 er tilgjengelig til kjøring. Denne blir også tilgjengelig med forhjulsdrift, og det er denne som skal ha mest rekkevidde: 500 kilometer.

Med firehjulsdrift faller det foreløpige tallet (bilen er ikke typegodkjent, men målinger er gjort etter WLTP-normen) til fortsatt anstendige 460, mens den minste batteripakken gir 340-360 kilometer.

En Performance-toppmodell, med firehjulsdrift og systemeffekt på 290 kW, kroner utvalget (se resten av tallene for ytelser i tabellen).

 

Ariya (2WD)            Ariya (AWD – e-4ORCE)
63 kWh 87 kWh 63 kWh 87 kWh 87 kWh
Performance
Estimert batterikapasitet
(netto/brutto, kWh)
63 / 65 87 / 90 63 / 65 87 / 90 87 / 90
Effekt (kW) 160 178 205 225 290
Dreiemoment (Nm) 300 300 560 600 600
0-100 km/t (sek) 7,5 7,6 5,9 5,7 5,1
Toppfart (km/t) 160 160 200 200 200
Estimert rekkevidde
(km, WLTP-anslått)
360 500 340 460 400

 

Nissan har dessuten annonsert at Ariya vil få mulighet for trådløs oppdatering av firmware (OTA), for første gang på en av deres modeller.

På teknologifronten er det også verdt å nevne at Nissan tar selvkjøring via ProPILOT 2.0 et stykke videre fra dagens utgave (foreløpig ikke godkjent i Europa).

Primo september 2020 var prisene på Ariya ennå ikke annonsert.