Skoda Enyaq er en av de absolutt mest spennende elbilnyhetene i år. Hvorfor? Fordi den har et utseende som ikke skremmer noen, tvert imot. Dessuten er det en SUV i den størrelsen en familie ønsker seg, den har praktiske løsninger og har stor plass.
Prisen er heller ikke så verst, i hvert fall dersom du klarer deg med kortere rekkevidde.
Flere motoralternativer
Enyaq fås med tre batteripakker og drift på både to og fire hjul. Sjekk tabellen under for komplett oversikt over batterier, ladekapasitet osv. Den fås med effekt fra 149 hester til 306 hester via modellvariantene iV 50, iV60, iV80, iV80X og iV vRS.
Det er kun de to kraftigste modellene med 265 hk og 306 hester som har mulighet for firehjulsdrift.
Sportline-utgave
Allerede før noen har fått bilene sine, lanserer Skoda en ny utstyrsutgave. Sportline, er en RS i lightversjon, og er kjent blant flere av de andre modellene. Utvendig vil den få sorte detaljer, lavere sportsunderstell og 20 tommers hjul som standard og 21 som tilvalg.
De store sideskjørtene er lakkert i bilens farge og en diffuser er inkludert i støtfangeren, selv om det strengt tatt blir litt latterlig i en bil som har maksimal toppfart på 160 km/t. Da er det viktigere at LED-Matrix lys som masker ut trafikken foran seg, er standard.
Innvendig får den sportsseter med integrerte hodestøtter og multifunksjonsrattet har tre eiker. Dashbordet er trukket i sort kunstskinn med grå sømmer og detaljer i karbondesign. Taktrekket er sort.
Utstyrsversjonen er tilgjengelig i iV60, 80 og 80X. Hvor mye pakken koster og når den kan bestilles, har ikke importøren svar på nå.
Praktisk
Med sine 4,56 meter lengde, er den faktisk bare 5 cm kortere enn 7-seteren Kodiaq. Men med en batteripakke i gulvet og total høyde på 1,62 meter, er uttrykket langt mer sporty og snertent.
Luftinntak langt ute i hjørnene foran og mulighet for 21-tommers felger, understreker det sportslige ytterligere, dersom man ønsker det.
Demobilen har elektrisk justerbare seter og man sitter godt foran. Baksetet rommer også store voksne. Med relativt flate sitteputer og flatt gulv, er det også bedre kår også for den som sitter i midten. De dyreste modellene har klimasone i baksetet, også.
Bagasjerommet er firkantet og stort. Seteryggene slås ned 40/60 og har et forholdsvis stort hull til ski. Selvsagt er spaker for nedfelling av seteryggene på plass, samt gode hemper til bæreposer.
Tilhengerfestet trekker 1.200 kilo.
Digitalt
Du får tre skjermer å forholde deg til. Et lite speedometer foran deg, et stort head-up display med mer levende visualisering, samt en 13-tommer stor multimediaskjerm, der det meste styres, inkludert klimaanlegget. Lyden stilles med en slisse langs bunnen. Til og med soltaket og interiørlyset betjenes med berøringsflater, ikke lenger knapper.
Om dette er noen seier for sikkerheten, er tvilsomt. Men det blir billigere å produsere fordi systemet er det samme som du finner i VW sine ID-modeller.
Bra priser
Trenger du plass, men ikke veldig lang rekkevidde, får du en enkel Enyaq til 349.000 kroner, altså ikke mer enn 40.000 dyrere enn prisen av en VW ID.3. Du får fortsatt alt nødvendig sikkerhetsutsyr, 9 kollisjonsputer, 3 Isofix-fester, 13-tommers infotainment, skiluke og LED-lys med autodimming.
Men interiøret er av typen grått og trist, setene er helmanuelle, detaljene færre utvendig og felgene er 18 tommer. Den har dessuten bare ryggesensorer bakover og er ikke tilrettelagt for tilhengerfeste, slik de andre modellene er. Den lader bare 50 kW på hurtiglader og har ikke varmepumpe, heller.
De fleste vil gå for den store batteripakka. Da får man mye mer bil: Raskere lading, varmepumpe, mer levende head-up display, flere sensorer, ryggekamera etc. Men mange ønsker trolig mer funksjonalitet i multimediaanlegget, adaptiv fartsholder, annet interiør, metallic lakk og større hjul. Regn derfor med mellom 500.000 og 560.000 kroner innen du er ferdig.
Foreløpig kan ikke PR- og kommunikasjonssjef for Skoda, Morten Moum, si eksakt når de første kundene får bilene sine, annet enn at det skjer i vår.