BMW i3 60Ah / 94Ah (2013-2018)
BMW i3 passerte 10.000 registreringer i Norge våren 2017. Mye av grunnen: Sensommeren 2016 kom den med oppgradert batteripakke.
I november 2016 var i3 faktisk den mest solgte personbilen i Norge, og den har fortsatt den sterke tendensen siden.
i3 ble lansert senhøsten 2013, etter at BMW gjennom en årrekke hadde testet elektriske drivlinjer både i 3-serie og BMW Mini.
Noen av særegenhetene som har fått i3 til å skille seg positivt ut, er bruken av fornybar energi ved fabrikken i Leipzig og utstrakt bruk av aluminium og karbonforsterket plast for å få ned vekten.
Dermed veier i3 i basisutgave med batteripakke på brutto 21,6 kWh (60 Ah, etter BMWs begrepsbruk) og netto 18,8 kWh beskjedne 1.195 kilo, og er med det en av de mest effektive elbilene på markedet. Den nye modellversjonen, som har fått oppjustert ytelsen til 33 kWh (94 Ah), veier kun 50 kilo ekstra.
Den nye batteripakkens ytre mål er identisk med den opprinnelige.
I tillegg til innstegsmodellen, kommer i3 også i utstyrsversjoner kalt Charged og Fully Charged. Den største batteripakken er tilgjengelig med alle tre.
NORMALLADING: BMW i3 kommer med en AC-ombordlader på 3,7 kW som standard. Med denne kan man lade basismodellen på åtte timer med 2,3 kW/10A / seks timer med 16A. Ladetiden kan halveres med 7,4 kW-ombordlader (tilleggsutstyr). (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 12A).
HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) går unna på 20-30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos BMW Norge AS.
Les også:
Nå er den mye bedre på langtur (2016)
Mye mer enn en A til B-elbil (2014)
Vårt første møte med BMW i3 (2013)