Kia Niro EV 2022











Nye Kia e-Niro heter Kia Niro EV. Ikke bare har modellen fått nytt navn og utseende, den har i tillegg fått flere nye oppdateringer som er spesielt nyttige for nordmenn.
Nye Niro EV er noe lengre enn e-Niro. Med sine 4,4 meter i lengden, 1,8 i bredden og 1,57 i høyden er den 5 centimetere lengre enn e-Niro, men ellers lik. Forsetene er gjort 30 % mindre slik at kupeen føles mer romslig.
I tillegg er bagasjerommet noe større enn før med 475 liter. Niro EV har i tillegg en liten frunk foran på 20 liter der du kan oppbevare ladekablene dine.
Nytt fra i år er at tilhengervekta økes. Nå kan man ta 750 kilo på tilhengervekta (mot tidligere 300 kilo). I tillegg kan man ha taklast opptil 100 kg. Nyttig for frakteglade nordmenn!
Bilen fås fortsatt kun med forhjulsdrift. Foran er også samme motor, en 150 kW som yter 204 hestekrefter. 0-100 kilometer i timen tar 7,8 sekunder og topphastigheten er 167.
Niro EV har bortimot samme batteripakke som før, med 71 kWt brutto og 64,8 kWt netto (tilgjengelig til kjøring) kapasitet. Dette gir en rekkevidde på 460 kilometer (WLTP).
Bilen leveres med en 11 kW ombordlader og kan ta imot 80 kW med hurtiglading via CCS-porten foran på bilen.
Nytt for Niro EV er at bilen nå forvarmer batteriet om man plotter inn i navigasjonssystemet at man skal hurtiglade. Dette varmer og forbereder batteriet for hurtiglading, noe som kan redusere ladetidene på vinteren betraktelig da et kaldt batteri ikke kan ta imot høy effekt.
I tillegg er Niro EV utstyrt med varmepumpe, noe vi vet hjelper betraktelig på vinterrekkevidden.
Nye Niro EV har i tillegg støtte for såkalt Vehicle to load (V2L), som vil si at du kan gi strøm til vanlige husholdningsprodukter (opptil 3 kW) via et adapter man setter inn i ladeluka foran. Elektrisk grill på tur?
Kia Niro EV leveres med 7 års garanti eller 150 000 km (hva enn som inntreffer først).
NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 6 og en halv time, med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 10 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 20 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 31 timer.
HURTIGLADING: Niro EV hurtiglader med maks 80 kW DC via CCS-plugg. I vår test brukte vi 42 minutter fra 10 til 80 prosent. Fra 80 til 90 prosent brukte vi 19 minutter, så å hurtiglade over 80 prosent er ikke noe poeng.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Ytterligere informasjon og oppdaterte priser finner du hos Kia Norge.
Les også: Test av Kia Niro EV: Nei, vi klarte ikke finne tre minus på Niro EV
Tekniske spesifikasjoner
Batterikapasitet brutto | 71 kWh |
Batterikapasitet netto | 64,8 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7,8 sek |
Topphastighet | 167 km/t |
Egenvekt uten fører | 1682 kg |
Tillatt totalvekt | 2200 kg |
Maksimal tilhengervekt | 750 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4420 mm |
Bredde karosseri | 1830 mm |
Høyde | 1570 mm |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Motorytelse total kW | 150 kW |
Motorytelse total hk | 204 hk |
Dreiemoment total | 255 Nm |
Rekkevidde WLTP | 460 km |