Mazda MX-30
Den kompakte crossoveren MX-30 er den aller første elbilen fra Mazda.
Bilen ble premierevist under Tokyo Motor Show i slutten av oktober 2019, og det ble samtidig lagt opp til forhåndsreservering. I september 2020 kom ble første bilene til Norge, og innstegsprisen (utstyrsnivå Sky) er 249.900 kroner.
MX-30-modellen minner mye om den fossilt drevne CX-30-modellen, og de ytre dimensjonene er også de samme. Lengden er 4,39 meter, bredden 1,79 og høyden 1,54.
Elbilen har likevel fått et helt annerledes designuttrykk. De bakhengslede bakdørene skal gi assosiasjoner til den wankelmotoriserte sportsbilen RX-8. I dagens elbilmarked er det bare BMW i3 som har en tilsvarende dørløsning.
Hvordan dørløsningen fungerer, undersøkte vi nærmere i den første testen (publiseres på elbil.no i uke 43)
Den som hadde ventet seg markedsledende rekkevidde etter WLTP-syklusen må se en annen vei: MX-30 kommer med en batteripakke på 35,5 kilowattimer (kWh). Ved lanseringen er det ennå ikke bekreftet om dette er bruttokapasitet eller netto tilgjengelig til kjøring. Trolig er det førstnevnte som gjelder.
Dette skal uansett rekke til en rekkevidde på 200 kilometer etter WLTP-syklusen, som i praksis er rundt halvparten av de beste i kompaktklassen. Til grunn for dette valget legger Mazda en filosofi om at dette er et godt kompromiss mellom nytteverdi og bærekraft. Så gjenstår det å se hvordan markedet reagerer.
Samme filosofi fører også til at Mazda har erstattet skinnseter med kunstskinn og tekstilmaterialer. I dørpanelene brukes resirkulert plast, og dessuten miljøvennlig kork på deler midtkonsollen. Sistnevnte er en hommage til Mazdas start som korkprodusent ved navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.
Ladeporten befinner seg bak på høyre side. Bak lokket skjuler det seg en CCS-kontakt, og via denne blir det maks hurtigladefart på 50 kW (DC). I den første testen oppnådde vi aldri høyere effektgjennomsnitt fra 20 til 80 prosent enn 37 kW.
Bilens ombordlader tillater på sin side normallading opp til 6,6 kW (230V/32A, 1-fas).
Mazda MX-30 er typegodkjent for 75 kilo taklast, og kommer dessuten med appstyring (MyMazda) via smarttelefon. MX-30 kan dessverre ikke trekke tilhenger.
NORMALLADING: Med forbehold om endelig nettokapasitet i batteripakken, har vi gjort anslag på ladetider. Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 16-17 timer. Med 3,6 kW/16A 9-10 timer og 7,2 kW/32 A 5-6 timer (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).
HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. I vår første test brukte bilen en drøy halvtime fra 20-80 prosent med driftsvarmt batteri. Teoretisk maksfart er 50 kW.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mazda Norge.