Hopp til innhold

Mercedes-Benz EQV 300

Mercedes-Benz’ svar på storfamiliens ønske om en elbil med god rekkevidde

Mercedes-Benz EQV ble først vist på bilutstillingen i Genève i mars 2019 med limousinoppsett for seks, men tilbys i Norge i dag som syv- eller åtteseter eller som ren varebil.

Bilen har stor lagringsplass fra 1030 til 4630 liter avhengig av setekonfigurasjon. Bilen kan dessverre ikke trekke tilhenger, men er godkjent for taklast opptil 100 kilo.

Flerbruksbilen er en stor bil med sine 5,1 meter i lengde og 1,9 meter i bredde og høyde, men har likevel en oppgitt rekkevidde på 357 kilometer (WLTP). I vår vintertest antydet bilen en rekkevidde på drøyt 280 kilometer med med ned mot ti minusgrader i lufta. 

Rekkevidden kommer fra en batteripakke som brutto lagrer 100 kilowattimer (kWh), hvorav 90 er tilgjengelig til kjøring. Batteripakken (levert av kinesiske CATL) har altså fått en buffer på ti prosent for å beskytte mot slitasje og øke levetiden, og har væskebasert varming og kjøling.

Mercedes-Benz EQV har en effekt på 150 kW (204 hk) og et dreiemoment på 362 Nm. Dette gir bilen en toppfart opptil 140 km/t.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 8-9 timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 39 timer.

HURTIGLADING: EQV kan lynlade med maksimalt 110 kW DC via CCS-plugg. Våre første tester av lynlading (via 150 kW-uttak og på vinteren) 20-80 prosent tok 40 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Mercedes-Benz Norge.

Les også: Test av Mercedes-Benz EQV: Her ble vi gode busser i kulda.