MG ZS EV
Med lav frapris, og en overbevisende kollisjonstest hos EuroNCAP i bagasjen, er MG ZS EV den første kinesiskbygde elbilen på det norske markedet.
I løpet av høsten 2019 framsto det som om danske Nic. Christiansen Group, som også importerer Jaguar til Norge, skulle ta seg av distribusjonen.
Senere ble det klart at Norwegian Mobility Group, hvis eierselskap tidligere er mest kjent for å importere Subaru, er offisiell norsk importør.
De første tre bilene ble deretter registrert i januar 2020, og det ble åpnet for bestillinger.
MG ZS EV er en kompakt SUV eller crossover, alt etter hvilke øyne man betrakter de ulike betegnelsene med. I Norge vil den trolig konkurrere med alt som finnes i kompaktsegmentet, både tradisjonelle og SUV/crossover-alternativer.
Prisen er, inntil vi har sett nærmere på bilen, ett av de beste argumentene. Samtidig er rekkevidden på ZS EV også vesentlig kortere enn de beste alternativene i klassen.
Ikke minst viktig er det at den kom fra kollisjonstestene hos EuroNCAP med godt resultat. De fem stjernene kan tjene som eksempel på at en kinesiskbygd elbil må ha nødvendig sikkerhet på plass i 2020. Vi forventer tilsvarende gode resultater fra andre modeller som er på vei.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Lengde/bredde/høyde (mm): 4314/1809/1644.
Bagasjerom (liter): 448.
ZS EV skal være typegodkjent for 75 kilo taklast, men har dessverre ikke mulighet til å trekke tilhenger.
Ytelse
105 kW (204 hestekrefter, 353 Nm dreiemoment). 0-100 gjøres unna på 8,2 sekunder og toppfarten er 140 km/t.
Forhjulsdrift
Denne trekker på de to fremste hjulene.
Batterikapasitet og rekkevidde
ZS EV kommer med en batteripakke på 44,5 kilowattimer (kWt). Hvorvidt dette er brutto eller netto tilgjengelig kapasitet er ennå ikke bekreftet.
Rekkevidden etter WLTP-syklysen er satt til 263 kilometer.
Garanti
100.000 km eller 5 år. 8 års garanti på batteriet (160.000 km).
MG ZS selges ikke som nybil lenger.
Normallading
- MG ZS EV kommer med en AC-ombordlader på 6,6 kW (230V, 1-fas) som standard.
- Med denne kan man fullade på 8-9 timer med 7,2 kW/32A eller 13-14 timer med 3,6 kW/16A (begge er anslag inntil netto batterikapasitet er bekreftet / test gjennomført).
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid rundt 23 timer.
Hurtiglading
- Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 40 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret.
- Teoretisk maksfart er oppgitt til 80 kW.
Tekniske spesifikasjoner MG ZS EV
Batterikapasitet brutto | 44.5 kWh |
Batterikapasitet netto | 42.5 kWh |
Batterigaranti km | 150000 km |
Batterigaranti år | 7 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 8.2 sek |
Topphastighet | 140 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,86 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 335 km |
Rekkevidde WLTP | 263 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 255 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 190 km |
Egenvekt uten fører | 1566 kg |
Tillatt totalvekt | 1966 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 75 kg |
Lengde | 4314 mm |
Bredde karosseri | 1809 mm |
Høyde | 1644 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 105 kW |
Motorytelse total hk | 140 hk |
Dreiemoment total | 353 Nm |