Hopp til innhold

Nissan LEAF 24/30 kWh (2011-2017)

Nissan LEAF ble lansert på det norske markedet sommeren 2011, og er den desidert mest sogte elbilen i Norge gjennom tidene.

Ved årsskiftet 2015-2016 kom LEAF med oppgradert oppgradert batteripakke og 25 prosent økt rekkevidde (opp fra 24 til 30 kWh bruttokapasitet). Tilgjengelig kapasitet er henholdsvis 21,6 og 27,2 kWh. Både den gamle og den nye utgaven av LEAF kommer i utgangspunktet med en 3,3 kWh-ombordlader (AC). 6,6 kWh-lader er ekstrautstyr. Større ombordlader halverer ladetiden dersom man har tilgang til en 32A-strømkurs (230V 1-fas). NORMALLADING: Med standard ombordlader tar det cirka ti timer å lade 24 kWh-batteriet med 2,3 kW/10A effekt og 6-7 timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.) (Utgaven med 30 kWh-batteriet, kan det legges til rundt 25 prosent ladetid.) HURTIGLADING: 0-80 prosent tar mindre enn 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Merk at utgaver med det største batteriet kan hurtiglades vesentlig raskere enn med det minste. Jo mer ledig kapasitet, jo mer effekt kan batteriet ta i mot. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Nissan Norge. Les også Forbrukstest: En god fjerdeplass (2016) Langtur på 147 mil med nye Nissan LEAF (2016) Aller første norske test av 30 kWh-LEAF (2015)