Seat Mii electric
Mii electric er den tredje av de elektriske småtassene fra VAG-konsernet, ved siden av Volkswagen e-up! og Skoda Citigo-e iV.
Forbrenningsmotoren var historie i Mii-modellen fra sommeren 2019. Etter dette er det kun nullutslipp som gjelder for modellen, og produksjonen av Mii electric startet i Bratislava, Slovakia, i fjerde kvartal 2019.
De første bilene kom deretter til Norge i januar 2020.
Batteripakken er oppgitt å lagre 36,8 kilowattimer (kWh) brutto i Seats modell. Det skal gi 259 kilometer rekkevidde, målt etter WLTP-testsyklusen. Batteripakken mangler imidlertid aktiv varming og kjøling.
Mii electric har apptilgang via «SEAT CONNECT». Her finnes kjøredata, parkeringsposisjonen, bilens status og mulighet til forvarming av kupé. Maksimal hurtigladehastighet er forøvrig som den har vært gjennom seks år med Volkswagen e-up!, nemlig 40 kW (DC).
Regenerering av strøm skjer i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.
NORMALLADING: Mii electric kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 7,2 kW. Med denne kan man fullade på 5-6 timer med 7,2 kW/32A eller 10-11 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 15-16 timer.
HURTIGLADING: CCS-hurtiglading (0-80 prosent) kan nærme seg en time i sommerhalvåret, men kan ta mye mer tid i vinterhalvåret.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen.