Skoda Citigo e iV

Den første elbilen fra Skoda bygger på Volkswagens e-up!-modell, akkurat som Seat Mii electric.

Citigo e iV er på de aller fleste måter lik Volkswagen e-up! som har vært i salg siden slutten av 2013. Ved inngangen til 2020 ble også den oppgradert, i tillegg til at Seats tolkning av småbilen – kalt e-Mii – får samme batteripakke fra start. Citigo e iV har oppgitt WLTP-rekkevidde på 258 kilometer. Det er praktisk talt dobbelt så mye som e-up! ble lansert med på tampen av 2013. Siden den gang er energitettheten i battericellene doblet (fra 25 til 50 Ah), som igjen betyr gjør at trekløveret fra VAG i mye større grad «flytter ut av byen». Maks hurtigladefart er som for de to andre søsknene; 40 kW. Batteripakken bilene har til felles har forøvrig ikke aktiv varming og kjøling. Regenerering av strøm skjer i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren. NORMALLADING: Citigo e iV kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 7,2 kW. Med denne kan man fullade på 5-6 timer med 7,2 kW/32A eller 10-11 timer med 3,6 kW/16A. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid 15-16 timer. HURTIGLADING: CCS-hurtiglading (0-80 prosent) kan nærme seg en time i sommerhalvåret, men kan ta mye mer tid i vinterhalvåret. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Møller Gruppen. Les også: Vintertesten 2020: Rett til fjells (2020)