Tesla Model X Standard Range (75, 2016-2019)

Fram til 2019 var Standard Range-utgaven den rimeligste inngangsbilletten til Model X.

SUV-modellen Model X var i stor grad bygd på den eksisterende Model S da den ble lansert i Norge sommeren 2016, men med en rekke viktige oppgraderinger.

I løpet av tiden Model X har vært på markedet, har det skjedd en rekke endringer i modellbetegnelser, batteripakker og drivlinjer. Siste endring kom våren 2019, da 100- og 75-modellene ble omdøpt til Long Range og Standard Range. Det samme skjedde med Model S.

Siden sommeren 2019 kommer Model X derfor utelukkende med største batteripakke.

Modell X kan har vært tilgjengelig med enten fem, seks eller sju seter. Men kanskje viktigst av alt for norske kjøpere: Tilhengerfeste. Alle andre moderne Tesla-funksjoner, som autopilot (bilen kan kjøre seg selv under bestemte forutsetninger), er selvsagt på plass.

Fram til 2019 het modellvalgene altså 75D (60D ble utfaset i begynnelsen av oktober 2016), 100D og P100D. Sistnevnte, som fra sommeren 2019 bærer navnet Performance, kommer også med Ludicrous-tilvalget.

AC-ombordlader på 11 kW er standard.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka sju timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 10-11 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 21-22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 32 timer).

HURTIGLADING: Model S kan (ajour januar 2020) lade med maksimalt 150 kW DC (V2 Supercharging) på Teslas egne superladere. Med CCS Combo 2-adapter (som kan ettermonteres), er den teoretiske maksfarten på andre lynladere 142 kW. Hurtiglading fra 0-80 prosent tar typisk 45-60 minutter.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Les også: Forbrukstest: Brukte mye mindre strøm enn sist (2017) Forbrukstest: Kunne klart 32,5 mil (2016) Tesla Model X vil få mange nye tilhengere (2016) Slik gikk Teslabjørns første tur med båthenger (2016)