Vi har testet elbilen Hyundai Ioniq på #elbilferie i Norge, Danmark og Sverige. Les hvordan det gikk og få tips til din neste langtur med elbil.

I løpet av halvannen uke kjørte vi – en familie på fire – med Hyundai Ioniq fra Oslo til Lyngdal, danskebåten over til Danmark og videre til Ebeltoft før hjemreisen via Gøteborg i Sverige. Hyundai Ioniq har grei bagasjeplass hvis man pakker litt spartansk og vi klarte oss med å fylle opp til hattehylla i bagasjerommet og noen små sekker på gulvet i baksetet.

Oslo – Lyngdal

Første del av turen til Lyngdal gikk smertefritt med to ladestopp underveis fra Oslo. Første ladestopp på Lasses, Stathelle har hoppeslott for barna, så 20 minutter lading er i korteste laget. På Brennåsen før Lyngdal kombineres lading med innkjøp på Gulating ølutsalg med mye godt lokalt brygg.

Petter Haugneland / elbil.no

Hurtiglading går raskere enn forventet med Ioniq. Et snitt på 45 kW ladeeffekt opp til 85 prosent på batteriet må sies å være bra.

Hyundai Ioniq leverer godt over 20 mil rekkevidde under ideelle forhold med tørr veibane og sommertemperatur, selv på motorveien. Etter 2,5 timer bak rattet er det uansett godt med en liten pause for store og små.

På langtur er adaptiv cruisekontroll og line assist utrolig behagelig. Et godt stykke på vei mot full selvkjøring.

Lyngdal – Ebeltoft

Etter familiebesøk i Lyngdal startet turen videre med fullt batteri til Kristiansand og danskebåten over til Hirtshals. Fra Hirtshals gikk turen videre til Ebeltoft hvor vi hadde leid sommerhytte for en uke.

Petter Haugneland / elbil.no

Til Ebeltoft kjørte vi i 110 km/t på motorveien mesteparten av strekningen og hadde en ladestopp på Cirkle K Nørager. Her har Clever en hurtiglader med CCS/Combo for blant annet vår lånte Hyundai Ioniq, men ikke for Chademo. Med forhåndsbetalt ladekort fra Clever tok det en snau halvtime å fylle opp til 95 prosent batterikapasitet.

Hos Clever betaler du per kWh og strømmen er dyr i Danmark i forhold til Norge. Med forhåndsbetalt ladekort koster hurtiglading hos Clever rundt 7,50 norske kroner per kWh. På sommerhytta kostet det 3,75 norske kroner per kWh, men jeg benyttet bare hurtiglading. Jeg hadde bestilt en adapter til dansk stikkontakt med jording, men den kom ikke før avreise, så derfor tok jeg ikke sjansen på å lade om natta.

I Ebeltoft var det uansett en hurtiglader på matbutikken Føtex, så her ble batteriet fylt opp mens vi handlet mat.

Petter Haugneland / elbil.no

I området rundt Ebeltoft er det flust med aktiviteter for store og små. Under besøk på typiske turistdestinasjoner  hadde det passet perfekt med noen ladestasjoner for å fylle opp batteriet i løpet av dagen. Men det fantes ikke, såvidt jeg kunne finne ut av. Ikke at jeg trengte det, men alltid greit å ha mulighet til å fylle opp batteriet når elbilen likevel står parkert.

Med småturer rundt i området til Djurs sommerland, akvariet på Kattegatcentret og Ree Park Ebeltoft Safari var det uansett ikke noe problem å hurtiglade litt en gang i blant.

Petter Haugneland / elbil.no

Ebeltoft – Gøteborg

Etter en uke i Ebeltoft tok vi ferga til Sjællands Odde. Vi hurtigladet i Ebeltoft før fergeavgangen, men rakk ikke å fylle batteriet helt opp. Molslinjen tilbyr gratis lading ombord på ferga, men plass må reserveres på forhånd, noe vi ikke hadde gjort. Uansett tar bare turen 55 minutter, så det hadde vært begrenset med påfyll av strøm vi hadde fått. Fra Sjællands Odde kjørte vi til Kastrup med neste hurtiglading på Crowne Plaza. Strekningen er 107 km med hastighet på 110 km/t mesteparten av veien. Med litt feilkjøring på slutten ble det antydning til rekkeviddeangst for første gang på turen. Men vel framme var det fortsatt 11 % igjen på batteriet.

Petter Haugneland / elbil.no

Neste etappe ble til Malmø i Sverige for kort påfyll hos Fortum ved Preem. Her virket ikke hurtigladeren som den skulle, men etter gjentatte telefoner til kundeservice, restart av laderen og sentral start fikk jeg ladet 15 minutter, nok til å komme videre. I Halmstad ble det nok en stopp hos Clever i Sverige. Her brukte jeg opp resten av kontantkortet jeg hadde bestilt på forhånd. Clever sine hurtigladere har fungert uproblematisk hele turen og her har jeg totalt fullt 100 kWh som kostet 750 norske kroner. Det er dyrere enn i Norge, men så er også strømprisen i Danmark tre ganger så høy.

I ettertid ser jeg at det er mulig å bestille Clever Fri i Sverige som etterskuddsfakturerer 5 kroner per kWh. Også dette kortet kan brukes i både Danmark og Sverige. En mye bedre og billigere løsning som jeg definitivt vil velge neste gang.

På andre siden av gata for Clever sin ladestasjon i Halmstad ligger en E.ON hurtigladestasjon. E.ON sine ladestasjoner i Danmark og Sverige får du tilgang til gjennom mobilappen Easypark som mange nordmenn allerede bruker for parkering. En god løsning som jeg ikke fikk testet på denne turen. E.ON har flest destinasjonsladere rundt om i danske byer, men også noen hurtigladestasjoner langs hovedveiene.

Elbilforeningen er i dialog med både Clever og E.ON og håper å få på plass støtte for Elbilforeningens ladebrikke så snart som mulig. Da blir det enda enklere med elbilferie for våre medlemmer.

Totalt kjørte vi 46 mil denne dagen med et gjennomsnittsforbruk på 1,32 kWh per mil. Med 28 kWh tilgjengelig batterikapasitet skal det gi en rekkevidde på 21 mil under ideelle forhold på motorvei mesteparten av strekningen.

Med overnatting i Gøteborg på Best Western Plus Waterfront hotel ble det lading over natten. Rett ved inngangen er det en ladestasjon med stikkontakt. Hotellet hadde koblet på en padde slik at to elbiler kunne lade samtidig. Ikke helt slik det bør gjøres, men det fungerte og vi startet siste etappe med fullt batteri.

Gøteborg – Oslo

Planen var å kjøre direkte fra Gøteborg til Nordby senter ved svenskegrensen. Men kaffetørsten var sterkere enn elbilens behov for strøm, så det ble et kort ladestopp hos McDonalds i Munkedal mens jeg kjøpte kaffe. Her ville ikke ladestasjonen lese av Elbilforeningens ladebrikke i det hele tatt, men Fortum sin egen ladebrikke fungerte fint.

Petter Haugneland / elbil.no

Nordby senter ble det litt harryhandling mens vi hurtigladet hos Fortum igjen. Her fungerte hverken Elbilforeningens ladebrikke eller Fortums ladebrikke, så det ble nok en telefon til kundeservice som heldigvis har åpent 24 timer i døgnet. Lading ble startet og 20 minutter var mer enn nok til å komme hele veien tilbake til Oslo.

Stort sett uproblematisk

Konklusjonen er at Hyundai Ioniq er en fantastisk elbil på langtur. I Danmark og Sverige er ladekø fortsatt et fremmedord. Hurtiglading underveis er stort sett uproblematisk, men krever fortsatt en del planlegging og forhåndskunnskap med mange forskjellige ladeoperatører og betalingsløsninger. Men det har blitt betraktelig bedre siden jeg sist kjørte på #elbilferie!

Totalt kjørte vi 182 mil på hele turen med 29,5 timer effektiv kjøretid. Kostnaden for hurtiglading ble totalt under 1000 kroner. Med Clever Fri og lading på sommerhytta i Danmark kunne jeg kommet ned mot 750 kroner totalt. For en bensinbil med forbruk på 0,6 liter per mil ville tilsvarende bensinkostnad blitt 1638 kroner med en bensinpris på 15 kroner per liter. I tillegg sparte vi en del på bompenger i Norge. Utslippsregnskapet ser nok heller ikke så verst ut!

Alle ladestopp underveis:

  • Oslo
  • Stathelle: 169 km
  • Brennåsen: 167 km
  • Lyngdal: 64 km
  • Kristiansand: 73 km
  • Nørager: 102 km
  • Ebeltoft: 123 km
  • Kastrup: 107 km
  • Malmø: 38 km
  • Halmstad: 137 km
  • Gøteborg: 143 km
  • Munkedal: 104 km
  • Nordby: 78 km
  • Oslo: 120 km

Elbilforeningens ladeapp ble flittig brukt for å finne forslag til ladestopp underveis og alternative ladestasjoner i nærheten under hele turen.

 

Har du vært på langtur med elbil i sommer? Fortell om dine erfaringer i kommentarfeltet under!