Hopp til innhold

Elbilforeningen vil ha minst 18 hurtigladestasjoner i Finnmark

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finnmarks foreløpig eneste hurtigladestasjon, delvis okkupert av en ikke-ladbar bil

Som kjent har Finnmark vært en sort flekk på hurtigladekartet. Det ønsker Norsk elbilforening en slutt på. Også folk i Finnmark må få muligheten til å kjøre utslippsfritt på lengre turer.

De eksisterende støtteordningene for utbygging av ladeinfrastruktur har ikke truffet i Finnmark. Det har Elbilforeningen påpekt over mange år, og nå har Enova varslet at de vil komme med en ny anbudskonkurranse innen utgangen av april. Målet er at utbyggingen skal være i gang i 2020. I den forbindelse arrangerte Enova et innspillsmøte i Kirkenes 19. mars der Elbilforeningen, lokale kraftselskaper, representanter fra ladebransjen, bilforhandlere, bensinstasjonseiere og kommuner i Finnmark og Nord-Troms var invitert.
Elbilforeningen mener Finnmark må ha et fullverdig hurtigladenett. Som et minimum kan det for eksempel se slikt ut. De blå er allerede eksisterende hurtigladestasjoner, de røde er tenkte nye.
Elbilforeningens hovedinnspill på møtet var at det må bygges et helhetlig nett med minst 18 hurtigladestasjoner over hele fylket, og at det må være minst to ladere per ladestasjon. Vårt mål er at når det nå skal settes i verk tiltak for å få på plass flere hurtigladere i fylket, må det bygges et skikkelig nett. Vi vil advare mot kun å bygge ut ladere i de største byene, men at man tenker helhetlige strekninger. Det gjør at elbiler vil være mulig å bruke på de transportårene der folk ferdes, og vil gi trygghet for ladetilgangen. I tillegg vil det mest fremtidsrettede være å sørge for at det bygges ut med minst én lynlader per ladestasjon, altså ladere som kan gi 150 kW og oppover i ladeeffekt.
Har trua på hurtigladere i Finnmark: Ole G. Hempel i Fortum Charge&Drive, Maria Estenstad Friis i Circle K og Morten Edvardsen i Norsk elbilforening
Elbilforeningen har lenge etterlyst at det må tas nye grep for å få bygget hurtigladeinfrastruktur i vårt nordligste fylke. Per nå er det kun én ladestasjon i Finnmark, satt opp av Varanger Kraft, og den er lokalisert i Kirkenes. Det er ca. 626 kilometer unna den neste laderen, Teslas supercharger i Sørkjosen, Nord-Troms. Det er åpenbart at det trengs å ta ladegrep for å elektrifisere transporten også i Finnmark og Nord-Troms. Her kan du kan lytte til et intervju med Morten Edvardsen, politisk rådgiver i Norsk elbilforening, om saken på NRK Finnmark.