Elbilist ut mot politiet

Da UP-sjefen gikk ut i media og kritiserte elbilister for å kamuflere elbilene sine som «vanlige biler», ble Harald Knutsen provosert: – Jeg skulle gjerne hatt elbilskilt, men jeg hadde jo også lyst til å få bilen min.
En såkalt «elbil-trend» man har kunnet lese om i flere medier i det siste, er at et økende antall elbileiere registrerer elbilen sin med «fossilskilt», altså med vanlige stedsskilt fremfor kjennetegnene som er forbeholdt elbiler:
Altså skilt som begynner med bokstaven E. Med andre ord bokstavkombinasjonene EL, EK, EV eller EB – som er så langt vi har kommet nå. I tillegg velger selvsagt også mange – både elbilister og fossilbilister – å pryde bilene sine med personlige bilskilt.
Knutsen forteller at bilforhandleren ringte ham dagen før han skulle hente sin nye Mercedes EQC og sa at han måtte få stedsskilt siden det ikke var elbilskilt tilgjengelig for tiden.
– Hvis jeg skulle ha elbilskilt måtte jeg i så fall ventet i 14 dager på å få ut bilen, sier Knutsen.
Så lenge ville han ikke vente, og da ble det vanlige skilter på ham. Men å bli beskyldt av utrykningspolitiet for å «kamuflere» elbilen sin, vil han ikke ha på seg:
– Etatene burde snakke sammen før man gir tillatelser som er problematisk for andre etater, for dette er jo noe Statens vegvesen har godtatt. Politiet burde ikke gå ut på denne måten og stigmatisere folk som har fulgt loven, sier Knutsen.