Hva skjer egentlig med elbilsalget i Europa? Bilindustriens klagesang
De siste månedene har det vært mange medieoppslag om at elbilsalget i Europa går dårlig. Men stemmer det?
- Dette er en kommentar-artikkel. Kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.
- Sveinung Kvalø er samfunnsøkonom, seniorrådgiver i fagavdelingen i Norsk elbilforening, og er godt kjent med både bilindustrien og EUs klima- og elbilpolitikk.
Den siste tiden har det vært mange presseoppslag om blodrøde tall for elbilsalget i Europa.
Tallene stammer fra ACEA, som publiserer samlede salgstall for Europa (EU, EFTA og Storbritannia) hver måned. Da tallene for august 2024 ble lagt fram, skrev organisasjonen at elbilsalget er ned med en tredjedel fra august i fjor til august i år.
Lobbyorganisasjon videreformidles ukritisk
ACEA er den europeiske organisasjonen for bilprodusenter. Det er altså bilprodusentene selv som er kilden til mange av oppslagene som videreformidles ukritisk av mange medier.
ACEA fungerer som en lobbyorganisasjon for medlemmene sine, og har ved flere anledninger svartmalt situasjonen.
Så hva skjer egentlig med elbilsalget i Europa?
Samlede tall fra bilindustrien for januar til august 2024 viser riktignok at elbilsalget i EU samlet sett har gått ned med åtte prosent fra 2023.
Men fjoråret var et rekordår, og akkurat august 2023 var en svært spesiell måned for europeisk elbilsalg.
Tyskland fjernet brått støtten til elbil, og august ble siste måned med offentlig støtte til elbilkjøp. Svært mange tyskere benyttet anledningen til å kjøpe elbil i august i fjor, faktisk så mange at det utgjorde over halvparten av det totale elbilsalget i hele EU denne måneden.
Etter dette har elbilsalget falt kraftig i Tyskland. Så langt i år er det solgt 32 prosent færre elbiler i Tyskland enn i samme periode i 2023.
Om vi ser vi på de øvrige store landene i Europa, har derimot elbilsalget økt i alle landene.
Økningen er på ti prosent i Storbritannia, åtte prosent i Frankrike, og to prosent i Italia og Spania.
Hvorfor kom nyheten først nå?
Nedgangen i Tyskland kom umiddelbart etter at elbilstøtten ble fjernet, altså allerede i september i fjor.
Men hvorfor kommer alle disse negative nyhetene først nå?
Sannsynligvis fordi det nærmer seg en innstramming i utslippskravene EU stiller til bilindustrien. Bilprodusentene ønsker seg en nedjustering av disse kravene. Dermed har de egeninteresse av å male et bilde av stagnasjon og tilbakegang.
Det er ikke første gang EU planlegger å stramme inn utslippskravene. Da EU i 2020 innførte utslippskrav til bilprodusenten for gjennomsnittlige utslipp fra biler, var resultatet at elbilsalget skjøt i været.
Kort sagt ble bilprodusentene nødt til å selge elbiler for å møte kravene til utslipp og unngå bøter.
Fra 2019 til 2023 økte salget i EU (utenom Storbritannia) fra 250.000 elbiler til 1,5 millioner. Det er en seks-dobling på bare fire år.
Til sammenligning har salget av bensinbiler i EU gått ned fra fire millioner til 1,4 millioner biler i samme periode. For diesel er fallet enda høyere, fra 7,5 millioner til 3,7 millioner.
Denne dramatiske nedgangen for fossilbilene er nærmest fraværende i nyhetsbildet.
Det vi får servert er at forbrukerne ikke vil ha elbiler. Men dette handler egentlig om at bilindustrien ikke ønsker å selge flere elbiler.
EUs skippertaksmodell
For å forstå elbilsalget i Europa, er det er verdt å vite at EU ikke strammer inn utslippskravene til bilindustrien år for år.
I stedet har EU valgt en skippertaksmodell, der de strammer inn kravene bare en gang hvert femte år.
De to første årene i 2020 og 2021 var det en gradvis innføring, men fra 2022 og til i år har kravet i realiteten vært likt.
Det forklarer også hvorfor elbilandelen har vært noenlunde konstant de siste tre årene, med 12,1 prosent i 2022, 14,6 prosent i 2023 og 12,6 prosent så langt i 2024.
Fra 2025 strammes utslippskravene inn på nytt.
Den europeiske transportorganisasjonen Transport & Environment har beregnet at for å innfri kravene neste år, må bilindustrien sørge for at andelen elbiler i nybilsalget øker til 24 prosent.
Det betyr at bilindustrien må levere en kraftig økning i elbilsalget til neste år, for å unngå bøter.
Kjemper mot miljøkrav
Og det er her problemet ligger. Bilprodusentene skylder på forbrukerne når de sier at det ikke er etterspørsel etter elbiler, og at de derfor vil få bøter i milliardklassen i 2025. De truer med å legge ned fabrikker.
I lobby-kampanjen mot de strengere miljøkravene maler de et bilde av at arbeidsplasser vil gå tapt, og at Europa blir utkonkurrert av billige subsidierte Kina-biler.
På det siste punktet har de blitt hørt, og EU-kommisjonen har varslet kraftige tollsatser for kinesiske elbiler allerede fra i høst, for å beskytte de europeiske bilprodusentene.
Dette gir europeisk bilindustri et pusterom i konkurransen mot billige og gode kinesiske elbiler.
Det kunne også vært en mulighet til å konsentrere seg om å øke investeringene som må til for å gjøre europeiske elbiler mer attraktive.
I stedet prøver bilindustrien å bruke anledningen til å forlenge satsingen på forbrenningsmotoren. Kortsiktig tjener de gode penger på å selge de bilmodellene de allerede har produsert lenge.
Samtidig med at de offentliggjorde tallene for nybilsalget i Europa i august, kom ACEA med en egen pressemelding der det går frem at lobbyorganisasjonen på vegne av bilindustrien nå ønsker lettelser i utslippskravene for nye biler som skal gjelde fra og med 2025.
Gjenkjennelig klagesang
Bilindustriens klagesang er gjenkjennelig:
I forkant av at utslippskravene ble innført i 2020, hadde pipa samme lyd. Bilindustrien mente de ville gå konkurs, og høye bøter var uunngåelige. Også da var det forbrukeren som fikk skylda. Ingen vil ha elbil, var mantraet den gangen.
Det gikk til og med så langt at toppsjefen i Fiat anbefalte folk å ikke kjøpe elektriske biler, fordi de tapte penger på hver eneste en av dem.
Forsøket på å utsette innføringen mislyktes den gang. Og da kravet var en realitet, gikk elbilsalget i været. Det er nesten ingen som har måttet betale bøter til EU.
EU-kommisjonen har sagt tydelig ifra at bilindustrien heller ikke denne gangen vil få gjennomslag for sin klagesang. Kommisjonen viser til at de klarte å tilpasse seg i 2020, og at de også kommer til å klare det i 2025.
I 2022 og 2023 hadde de seks største bilprodusentene i Europa et samlet overskudd på 130 milliarder euro.
Elektrifiseringen kommer, og for å konkurrere på lang sikt kan man ikke be om beskyttelse mot konkurranse fra omverden for evig. Da må man omstille seg.
Elbilforeningen mener at om europeiske bilprodusenter skal overleve, må de gi opp kampen for å bevare fossilbilfabrikkene så lenge som mulig.
Nå er det elbil som gjelder.