Hopp til innhold

Elektrifiserte bilparken – sparer opp mot en million i året

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GÅTT ELEKTRISK: Søstrene Mari-Ann og Line har nå en nesten komplett elektrisk bilpark i firmaet de driver, Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS.

Søstrene Amundsens firma har gjort det de fleste bedrifter foreløpig nøler med: Byttet dieselkassevognene inn i elvarebiler. – Vi gikk all in!

Søstrene Amundsen kan i disse dager gjerne omtales både som søstrene mot – og med – strømmen. I mars i år skiftet de nemlig ut så godt som hele varebilparken i selskapet de driver, Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS i Oslo. – Vi gikk all in. Men de nye bilene våre vil finansiere seg selv, og vel så det, sier Line Amundsen Volle om de åtte splitter nye Nissan E-NV200 bedriften hennes nylig har kjøpt inn, og som dermed erstatter dieselkassevognene som har gjort nytten til nå.

Fra brødre til søstre

Vi møter søstrene i rørleggerbedriften på Rosenhoff i Oslo som de begge har jobbet i siden midt på nittitallet, da familiebedriften ble drevet av faren og onkelen og fortsatt gikk under navnet Brødrene Amundsen. – Vi fikk faktisk vår første elvarebil i allerede 2015, med førstegenerasjonsutgaven av bilen vi nå har kjøpt inn åtte av. Den utgaven fungerte nesten godt nok, men ikke godt nok til at vi kunne bytte ut alle, sier Amundsen Volle, som er daglig leder for baderomsbedriften med 17 ansatte. Da varebilen fra Nissan i fjor kom i ny versjon med batteripakke på 40 kWt, var Amundsen-søsteren rask på labben. – Dette utgjorde omtrent en tredobling av rekkevidden, og da tok vi valget om å bytte ut bilene våre. Og nå har vi endelig fått dem, selv om syv av dem denne uken er til dekorering og innredning.

Øker sakte, men sikkert

Varebilsegmentet har lenge ligget langt bak personbilsegmentet når det gjelder elektrifisering. Helt ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at andelen registrerte elvarebiler i første kvartal i år var på 5,8 prosent. Eller i rene tall: 518 av 8909 varebiler som ble registrert i årets tre første måneder, var elektriske. Til sammenligning viser kvartalstallene fra OFV en elbilandel på 48,4 prosent i personbilsegmentet. Og i mars alene var prosenten 58,4 prosent, mye på grunn av Tesla Model 3. Likevel viser tallene at utviklingen sakte, men sikkert peker i elektrisk retning også på varebilfronten: I fjor var nemlig elbilandelen 4,75 prosent, og i 2017 var den helt nede på 2,13 prosent.

13 av 14 er elbiler

Fortsatt har rørleggerbedriften måttet beholde sin ene store dieselvarebil, som brukes til enkelte oppdrag som krever mer plass enn varebilene fra Nissan byr på. – Til dags dato finnes det ikke en stor nok elbil som håndtere avfallshåndtering og store vareleveranser, men når VW e-Crafter eller noen andre kommer med god nok rekkevidde, vil vi bytte ut også den siste dieselbilen vår, sier Line Amundsen Volle. Rørleggerbedriften har dessuten allerede tre elektriske personbiler som firmabiler, der den ene går i fast skytteltrafikk mellom Moss og Oslo for fire pendlende ansatte. – Samkjøring er også et viktig miljøtiltak, minner Amundsen om. Selv kjører hun aldri lenger i kollektivfeltet, med mindre det er flere i elbilen. – Nå som det er blitt så mange elbiler, mener jeg at akkurat denne elbilfordelen bør modifiseres. Kollektivfeltet bør nå heller brukes til å premiere elbilister som tar ansvar og samkjører.

Enorme innsparinger

Selv om miljøfaktoren har vært viktig når søstrene Amundsen har gått i bresjen for å elektrifisere bedriftens bilpark, legger de ikke skjul på at økonomien i det har vært vel så avgjørende. – Bare i dieselutgifter har vi hatt omtrent 4.000 kroner i måneden i gjennomsnitt per bil, påpeker Amundsen. I tillegg lister hun opp sparte bomutgifter, lavere servicekostnader for elbiler og flere andre forhold. – Jeg mener vi sparer mellom åtte og ti tusen i måneden – per bil. Totalt sett sparer vi firmaet for minimum 600.000 og opp mot en million kroner i året ved å bytte ut bilparken vår, avhengig av hvor forsiktig vi beregner. Amundsen understreker at det høyeste anslaget involverer samtlige 13 elbiler bedriften har, og at det også inkluderer samkjøringen til de ansatte som pendler med elbil, men hun er tydelig på hvor positivt tiltaket er for bedriftens økonomi. – Sammenlignet med tidligere resultater har vi nå plutselig muligheten til å doble bunnlinjen på grunn av dette. Samtidig bruker vi store deler av denne innsparingen på utviklingen av bedriften på andre områder.

– Ingen går tilbake til fossil

Selv om søstrene Amundsen nå har tatt el-steget nesten helt ut, oppfordrer hun andre bedrifter til å prøve seg frem gradvis. – Ikke bytt ut hele bilparken med én gang slik utvalget blant elvarebiler er i dag, det kan være lurt å begynne med en eller to og prøve seg frem. Det dreier seg om kjørestil, lading, transportbehov og slike ting – å ha elbil er en annen måte å ha bil på, sier hun. – Når det er sagt, man går jo ikke tilbake til fossilbil etter å ha hatt elbil. Selv har jeg i hvert fall ennå til gode å møte noen som har byttet tilbake. Storesøster Mari-Ann Amundsen var mindre entusiastisk til elbilplanene i begynnelsen. – Men så fikk jeg min egen, og nå er jeg like bitt av elbilbasillen som de andre her, sier hun.

Ikke la elbilen bli en sovepute

Selv om Amundsen-lillesøsteren brenner for miljøvern, og er tydelig på at elektrifiseringen av bilparken er viktig for klimaet, er hun opptatt av at elbilen ikke må bli en sovepute for folk. – Man blir ikke automatisk miljøvennlig bare av å kjøre elektrisk. Om du kjører rundt i elbil, men får pakker hver måned fra Kina og handler billig, sør-amerikansk kjøtt i Sverige stadig vekk, da går ikke klimaregnestykket ditt opp, altså. Hun mener det er vel så viktig at vi tenker over hvordan vi lever og hva slags forbruk vi har – og hvor varene kommer fra. – Når folk velger et produkt som har reist over hele kloden i et forurensende skip for å spare ti kroner, da kjenner jeg at jeg blir irritert.