Den første Polestar-modellen blir en ladbar hybrid med cirka 150 kilometer elektrisk rekkevidde. Så vil de lansere en rival til Tesla Model 3 like etter.
NYHETSKOMMENTAR: For en god stund siden ble det kjent at Volvo, i likhet med flere andre etablerte bilprodusenter, ville markedsføre sine elektriske modeller under et såkalt «sub-brand».
Valget falt på Polestar, som tidligere har levert Volvos fossile høyytelsesmodeller. Og den nye fabrikken (illusttrasjon nederst), i Chengdu i Kina, skal være klar i midten av neste år.
Fra nå skal det være elektrisk for alle penga, og startskuddet går med en modell som ikke akkurat er noen familiebil. Med 2+2-konfigurasjonen, og trangt baksete, er dette aller mest en toseter.
Med systemytelsen på 600 hestekrefter er det også nokså åpenbart at heller ikke miljø står aller høyest på agendaen, og drivlinja har fått labelen «Electric Performance Hybrid».
Samtidig snakker Polestar altså om elektrisk rekkevidde på inntil 150 kilometer, noe som i praksis er tregangeren fra dagens nivå. Det vil bety at Polestar 1 kan gå mye elektrisk til tross for sitt sportslige preg.
Og – dersom Polestar ikke tar munnen for full – anslått elektrisk rekkevidde er omtrent som i en Nissan LEAF av første generasjon.
Ren elbil i produksjon litt senere
Polestars CEO Thomas Ingenlath (bildet) avduket bilen, som er basert på Volvo nye skalerbare plattformarkitektur (SPA), i går:
– Alle framtidige modeller fra Polestar vil ha en helelektrisk drivlinje. Vi vil levere på visjonen om å være et rent elektrisk høyytelsesmerke.
Akkurat hva han legger i begrepet «electric performance brand» vil vise seg, men fra vår side er det grunn til å understreke at Volvo / Polestar ikke må glemme å lage fornuftig prisede elbiler med god plass og rekkevidde. Langtfra alt handler om 0-100-tider.
Ingenlath opplyste at den rene elbilen, som bærer navnet Polestar 2, skal gå i produksjon senere i 2019.
Posisjonerer mot Tesla Model 3
Polestar blir den første helelektriske bilen fra Volvo Car Group i serieproduksjon, en håndfull år etter forskningsprosjektet med Volvo C30 Electric (i samarbeid med Siemens).
Polestar opplyser at deres første elbil blir «mid-sized», noe som på norsk trolig betyr størrelse i spennet mellom kompakt- og mellomklasse.
Det er ikke unaturlig, all den tid Polestar skriver at den vil gå inn i konkurransen
«rundt Tesla Model 3». Det fastslås også at den skal produseres i høyere volum enn ladehybriden Polestar 1.
Elbil nummer to skal få navnet Polestar 3. Den er planlagt som en større SUV, men offisielt er det ikke gitt nærmere detaljer om denne.
Kun abonnementsordning
Polestar kunngjorde også at den første modellen ikke vil gå i vanlig salg. Bestilling av abonnement, av to eller tre års varighet, kan imidlertid bestilles online.
Tirsdag ble det åpnet for forhåndsbestillinger.
Abonnementene skal også ha andre «perks»; som ingen innskudd, henting/levering ved service og mulighet til å leie andre bilmodeller fra Volvo og Polestar. Polestar opplyser at abonnementet skal betales på månedsbasis.