Hopp til innhold

Elektrisk drosje? Det er Østfold, det!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvordan går det å kjøre drosje i grisgrendte strøk og der store deler av kjøringen handler om å frakte folk fra sykehuset og hjem? I Østfold tester de ut akkurat det.

Elektrisk drosje i byer og tettbygde strøk er det etter hvert blitt en god del av. Men hva med den norske landsbygda? Eller områder med tettbygde strøk med store omland der det er stor avstand mellom husene, og dermed kundene? Prosjektet «Fossilfri 2030» i Østfold tar høyde for å teste ut akkurat det, som første prosjekt i Norge støttet av regjeringens Klimasatsmidler.
Wegar Glad Hauge har tro på elektriske drosjer.
– Vi har tro på elektriske drosjer. Men vi må teste det ut ordentlig før vi går «all in» for dette, sier Wegar Glad Hauge. Han er primus motor for prosjektet med elektriske drosjer i Taxisentralen i Fredrikstad/Sarpsborg.

Flere elbiler testet

Først ut var en Jaguar I-Pace, og neste elbil ut var en Kia e-Niro. Her får erfarne sjåfører teste elbil i drift for første gang. Hva er lett og hva er vanskelig? Hvordan er rekkevidden og hvordan fungerer driften generelt? Normallading og hurtiglading – når er det best? Lader bilene slik de lover? Mange spørsmål dukket opp underveis, og en del svar er kommet. Skal man kun frakte personer, kan mange elbiler egne seg. Men da må man også ha biler i beredskap som kan ta de bestillingene der det kreves mer av bilen. En utfordring for Taxisentralen har vært kravene fra helsetransporten, både på bagasjeplass og tilgjengelighet. – I prosjektperioden har Pasientreiser vært fleksible med tanke på at vi har elbiler på testing, påpeker Glad Hauge.

Fornøyd sjåfør

En fornøyd sjåfør er Choli Ali. Han hadde ikke kjørt elektrisk bil før, men har fått mengdetrening nå med Kia e-Niro. – Den går jo så stille, sier Choli Ali. Han synes også det er hyggelig at folk er så positive til den elektriske drosjen. Choli Ali tror mange av drosjesjåførene i dag kunne tenke seg elbil, men at både prisen og ladingen kan være utfordrende. – Vi må lade hjemme, og da kreves det ladeplass, selv om du bor i blokk. Og mange har nok lyst på en elbil av det dyrere slaget, men totalprisen for bilholdet vil avgjøre hvilken elbil drosjesjåførene ønsker, mener Ali.

Størrelse betyr noe

Har bagasjerommet plass til en sammenleggbar rullestol? Dette er det viktigste spørsmålet knyttet til drosjer som skal gå i helsetransport. I tillegg må bilen være enkel å komme ut og inn av, her er det faktisk cm-krav til setehøyde. Dermed er det få av dagens elbiler som faktisk egner seg til akkurat den type transport som Taxisentralen er helt avhengig av. Prosjektet i Østfold har i utgangspunktet ikke bare vært om elbiler egner seg som drosjer generelt, men også om ulike elbiler egner seg som drosjer i mindre byer med større distriktskommuner rundt, og til de ulike oppdragene; variert trafikk med vanlig persontrafikk, skolekjøring, handikapkjøring og helsetransport i forbindelse med sykehusinnleggelser.  

Variasjon i oppdragene

Hvilken betydning både rekkevidde og økonomiske faktorer har å si for yrkessjåfører, er blant spørsmålene som prosjektet har forsøkt å finne ut av. Hvordan er driftskostnadene i forhold til konvensjonelle biler? Når skal man hurtiglade og når er det best med normallading? For en drosjesjåfør uten elbilerfaring, er dette noe man må lære seg. – Mange har vært nysgjerrige på om elbil er tingen som drosje. Og noen har liten erfaring med å tenke kilowatt-timer, så det har vært mange spørsmål – særlig om rekkevidde, konstaterer Glad Hauge.