Hopp til innhold

Elektrisk pall da Peugeot e-208 ble Car of the Year 2020

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helelektriske Tesla Model 3, Porsche Taycan og Peugeot e-208 lå i potten før årets kåring av Car of the year. Til slutt vant minsten, med de to andre hakk i hæl.

Tre av sju finalister var altså elbiler, med et ørlite unntak for Peugeoten som også kan kjøpes med konvensjonelle drivlinjer. Men bilen som sto utstilt på podiet i Genève, og minst en av dem som ble testet underveis, var så definitivt en ren elbil. – Dette året er spesielt, fordi vi ser tydeligere overgangen til elektrisk mobilitet, sier juryleder Frank Janssen. Vi skulle forøvrig ha vært på plass i Genève, som vanlig, for å snuse inn både konkrete og fjernere elektriske nyheter. Møte bransjefolk, drøfte teknologisk utvikling på vegne av våre medlemmer og selvsagt formidle det mest interessante her på elbil.no Men ingenting er helt som vanlig for øyeblikket, på grunn av coronaviruset. Utstillingen er avlyst. Derfor vil mye av det som skulle formidles fysisk i Genève skje online. Akkurat som kåringen av Car of the year. Relativt tidlig i kåringen tok Peugeot e-208 og Porsche Taycan en ledelse, sammen med den fossile småbilen Renault Clio. Til slutt ble den presset ut av pallen av Tesla Model 3. Peugeoten sto igjen som vinner med 281 poeng, foran Tesla Model 3 (242) og Porsche Taycan (222). PS. Den norske representanten, Rune Korsvoll fra Aller Media (DinSide), delte ut åtte av ti poeng til Tesla Model 3. De tre svenskene i juryen delte forøvrig ut totalt 25 av 30 poeng til samme modell. Her kan du lese mer om kåringen