Hopp til innhold

Jac T9 klar for Norge i 2024: Femseters el-pickup med firehjulstrekk

BARSK: Firehjulsdrift og fem seter er de største fortrinnene.

Barskingen kommer hit til neste år.

Til nå er det kun én elektrisk pickup på markedet. Den heter Maxus T9. Sjekk vår test av den under.

Men nå vil den samme importøren, RSA, hente inn en til. Og den har potensial til å bli mer populær.

Rammebygget

For mens Maxus T9 bare har bakhjulsdrift, riktignok med mye vekt på bakakselen, motoren ligger jo bak og batteriet under ramma i midten, så har Jac T9 firehjulsdrift.

Den er ikke bygget som elbil fra grunnen. Denne fås nemlig både som ren diesel og med hybrid drivlinje – og som helelektrisk.

SPENT: Vi vet foreløpig ikke noe om effekt, batteripakke, rekkevidde eller ladehastighet.

Det er en rammebygget bil, og Jac har løst batteriplassering på samme måte som Maxus, nemlig å skru batteripakka under selve ramma. Dermed mister man en del bakkeklaring.

Nøyaktig hvor mye, vet vi ikke, men dieselversjonen har en bakkeklaring på 22 cm. Det er selvfølgelig ikke målt på midten, men fra akslene.

Den elektriske versjonen vil får uavhengig fjæring, da motorene sitter i ramma både foran og bak.

Bilen har tradisjonelle pickupdimensjoner. 5,3 meter lang, 1,96 bred og 1,92 høy. Den står på frekke 18-tommere og har høye dekk på 265 mm bredde.

Den store fordelen er at du får med deg den andre seteraden på kjøpet.

SVÆRING: Den har typiske pickup-mål Her ser vi dieselvarianten uten batteripakka under magen.

Godt utstyrt

Interiøret ser overraskende overdådig ut, om enn litt gammeldags, og bilen har overraskende høyt utstyrsnivå.

Standard kommer den med en stående 10,4 tommer multimediaskjerm med Apple Carplay og Android Auto, trådløs telefonlader, oppvarmede elektrisk justerbare seter og 360 graders kamerasystem.

Jac regner med å få fem stjerner i kollisjonstester blant annet takket være automatisk nødbrems, filholder, blindsonevarsler, varsel om kryssende trafikk bak, adaptiv fartsholder osv.

SINNA: Kineserne er opptatt av voldsomme griller. Denne får de mye omtalte nyrene på BMW til å se ut som små nesebor.

Det kan også hende at vi blir overrasket over garanti. Jac har sju års garanti i enkelte markeder.

Vi har få data på bilen, men regn med rundt 900 kilo på planet og forhåpentlig noe mer på kroken.

På den store bilmessen i Shanghai denne uka viste de bilen med et skikkelig rack på taket, så regn med å kunne laste 100 kilo der også.

Test av Maxus T90 EV:

Duger Norges første elektriske pickup?

Prisanslag: Rett nord for 600.000

Foreløpig er det ikke klart når den elektriske pickupen vil komme til Norge, men den norske importøren estimerer lansering i løpet av 2024.

Regn med en pris på litt over 600.000 kroner.

LUKSUS: Litt påkostede materialer får opp stemningen litt på arbeidsplassen. Vi får håpe på kjappere skjermer og smartere betjening enn vi er vant med fra Kina til nå.

– Med kombinasjonen av firehjulstrekk og elektrisk drivkraft, er dette en spennende modell vi mener vil treffe det norske markedet godt, sier salgssjef Lars Havre i Jac Norge.

Med økende interesse for elektriske kjøretøy og behovet for å redusere utslipp, vil el-pickupen kunne bli et populært valg blant forbrukere og det offentlige som ønsker å kjøre en mer miljøvennlig bil, tror han.

Per i dag består det norske Jac-sortimentet av personbilen e-JS4, som leveres ut til de første kundene i disse dager. JAC e-JS4 har en pris på kr. 374.900,-.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også