Elektrisk sparkesykkel – hva skal jeg velge?

Elektrisk sparkesykkel – hva skal jeg velge?

Plutselig flommer det inn fristende tilbud på elektriske sparkesykler. Da blir spørsmålet – hva skal jeg velge?

De fleste av oss vet hva en sparkesykkel er – og mange har prøvd en. Men når det kommer motor på sparkesykkelen og den blir elektrisk dukker spørsmålene opp. Hva er en god sparkesykkel, og hva skal jeg legge vekt på om jeg skal kjøpe?

Pris

De aller fleste av oss vil tenke pris umiddelbart. Og det er selvfølgelig et tema, selv om det samme gjelder her som på de fleste områder – at det eksisterer en sammenheng mellom kvalitet og pris. Prisspennet på elektriske sparkesykler er fra 3000,- til 15 000,- og enkelte modeller kanskje mer enn det også. HVOR mye bedre en dyr er framfor en billig, vil være vanskelig å konkludere med. Men vi har gjennomgått en rekke kvaliteter som du bør legge vekt på når du skal velge.

Motor

Motoren er som hovedregel plassert i hjulet. Den SKAL ha en begrensning på 20 km/t.

Batteri

Batteriet har ingen ting å si for lovligheten, men vil bare si noe om rekkevidden. Rekkevidde er et relativt begrep, som avhenger av topografien på hvor du sykler og hvilket underlag du sykler på. I tillegg er du den største variabelen. For din egen vekt har alt å si for hvor mye du belaster motoren og dermed batteriet. Hva produsenten oppgir og hva reell rekkevidde er, kan være svært forskjellig. Derfor blir anslått rekkevidde mer som «tenk på et tall».
Batteriet kan være plassert integrert i rattstammen, utenpå rattet eller under/inni ståbrettet. Plassering av batteriet vil bety noe for hvordan den føles å sparkesykle med, altså balansen i sparkesykkelen.

Hjul

Størrelsene på hjul og dekk varierer mellom fem til ti tommer. Dekkene har i utgangspunktet to åpenbare ulike kvaliteter: De kan være kompakte eller de kan være luftfylte.

Kjøreopplevelsen vil være svært forskjellig fra en sparkesykkel med små, kompakte hjul til en som har store, luftfylte hjul. Det er særlig viktig om du skal bruke sykkelen på ujevnt underlag, som brostein – da vil du ikke angre på hjul med luft. Samtidig er det ikke tilfeldig at de fleste elektriske sparkesyklene som brukes i deleløsningene i byene (Lime, Voi, Bird osv), har kompakte dekk. Årsaken er at det er vesentlig mindre vedlikehold når hjulene er kompakte. Eier du sparkesykkelen selv bør du absolutt vurdere luft i dekkene.

Bremser

Gode bremser er et must i trafikken, og er også en variabel som skiller dyre og billigere sykler. Og det er viktig at bremsene virker godt når du trenger dem. Samtidig kan for effektive bremser gi en bråstopp som kan skape problemer. Noen sparkesykler har både elektroniske bremser og mekaniske bremser. I tillegg har du motoren som også kan ha en bremsefunksjon.

Det oppleves mest naturlig å ha et bremsegrep som på en sykkel, men mange sparkesykler er utstyrt spak som vris for å bremse. Dette er en tilvenning.

Be om å få teste sparkesykkelen før du kjøper, og kjenn på bremsene om de fungerer som de skal og bremser opp tilstrekkelig i en nedoverbakke.

Sammenleggbar

Noen kan legges sammen, andre kan ikke det. Det viktigste her er å tenke gjennom hva du skal bruke sparkesykkelen til. Skal du ta den ofte med på buss og bil, er det greit å kunne slå den sammen.

Skal du ofte slå den sammen, vil du antakelig også bære den. Her er vekt er en vesentlig faktor.  Men ergonomisk utforming av sparkesykkelen som gjør den enkel å bære, har også betydning – så husk dette også når du tester.

Lovlig eller ikke?

Da de elektriske sparkesyklene ble sidestilt med sykler i regelverket, handlet det om to ting. Forskriften stilte krav til teknisk utførelse og innhold på elektriske framkomstmidler. Og så lenge de oppfyller kravene forskriften stiller, så kan sparkesykkelen og de andre framkomstmidlene som omfattes av forskriften, brukes der du kan bruke sykkelen. Her er krav både til merking, lys og reflekser. Sjekk om den du kjøper har dette.
Maks hastighet med hjelp fra motoren er på 20 kilometer i timen, og wattstyrken skal ikke overskride 250. Flere leverandører leverer samme sykkelen med ulik maksfart, og innstillingen gjøres før salg. Dette skyldes at ulike land har ulikt regelverk.

Hvor skal du kjøpe den?

Skal du kjøpe på nett eller i butikk? Mange har ikke en butikk i nærheten som selger disse syklene. Det vil alltid være enklere å få reparert en sparkesykkel du har kjøpt i en fysisk butikk med verksted, enn en du har kjøpt på nettet. Men foreløpig er det flest nettbutikker som selger elektriske sparkesykler.

Hva skal den kalles?

I Norge heter det elektrisk sparkesykkel – noe som kan virke langt og omstendelig. Internasjonalt har man ikke landet på hva den egentlig skal kalles. Både electric kick-scooter eller electric kick-bike er brukt. Disse navnene kommer til å bli brukt også framover.

Bilder lånt av E-wheels og E-future.