Vi har tatt en sniktitt på konseptet Toyota FT-Se: Elektrisk superbil fra Toyota
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kan få girskiftsimulator, valgfrie vibrasjoner og motorlyder.
Dersom Toyota faktisk bygger den snertne lille toseteren med superbildesign, blir det den råeste sportsbilen de har satt på veien.
Og du skal ikke se bort fra at de gjør det, for Toyota har vært på offensiven med kjøreglade biler de siste årene.
For hvem skulle for eksempel tro at GR Supra, som er bygget på BMW-deler, faktisk er mye morsommere bak rattet enn BMW Z4 på samme plattform? Ja, mange vil hevde at Supra med manuell girkasse er mer engasjerende enn selve BMW M2 med samme girkasse.
Samtidig finnes det ikke sidestykke i moderne bilhistorie til GR Yaris, som er sær og annerledes på alle områder.
I tillegg har Toyota gjort rent bord i de motorsportsgrenene de har deltatt i det siste året. Det dreier seg om rally i forskjellige former.
Men foreløpig har ikke sportsavdelingen hos Toyota, Gazoo Racing, forkortet til GR, gjort noe helelektrisk ennå.
Det kan det bli en endring på nå.
Elektrisk sportsbil
FT-Se ser ut som en midtmotorbil med noe hissig bak seteryggen, men dette er en ren elbil med batteripakka flatpakket mellom hjulsettene.
Planen er to motorer og firehjulsdrift, selv om Toyota verken antyder effekt eller rekkevidde.
Bilen står heller ikke på noen lanseringsplan. Foreløpig er det kun et konsept, til og med bare et skall, men noen mumler om 2027 …
Om den kommer, er det trolig så lenge til at Toyota kanskje hopper bukk over neste generasjons prismatiske batterier som kommer i Lexus LF-ZL i 2026. Det er i de som er beregnet inn i bilen, på grunn av batteriets lave høyde.
Kanskje de heller bruker faststoffbatterier, hvis de får dreisen på produksjonen av dem. Da vil man også kunne få kledelig rask lading.
Og det er gledelig å høre fra Toyotas sjefer at de slett ikke jakter superlang rekkevidde, men snarere «nok» til riktig pris.
Det vil kunne bety en betraktelig lettere sportsbil enn man kan bygge med dagens teknologi. Lav vekt gir som kjent mange positive egenskaper i sportsbiler.
De eneste målene vi har, er akselavstanden på 2,6 meter, bittelitt mer enn i GR Supra, så FT-Se blir en snerten bil.
Mange muligheter
To motorer gir uendelige muligheter, men det fremheves en klart bakhjulsdrevet følelse og bilen blir nok en prøvebenk for et enda bedre firehjulsdriftsystem.
Ikke bare for å kunne kjøre sidelelengs, men også for å gi bedre svingegenskaper.
I det ligger det forhåpentligvis mer avansert torque-vectoring enn det Toyotas elektriske modeller byr på i dag.
For i sportsbiler ønsker man å sende MER kraft til hjul med grep snarere enn å bremse hjulene med for lite grep.
Men denne ekspertisen har Gazoo Racing allerede i dag, så vi får tro de viderefører det til den elektriske drivlinjen også.
Toyota har tatt patent på manuelle girskift for elbiler. Så selv om konseptet bare har to pedaler, blir det trolig digitale girskift, enten via padler bak rattet, eller faktisk clutch og girstikke, som gir rykket via regenerering og egne sensorer for vibrasjon.
Denne muligheten ble lansert i Lexus Electrified Sport Concept i fjor og Hyundai har allerede presentert noe lignende i Ioniq 5 N.
Toyota fantaserer også om flere personlige sportsmoduser der du velger favorittlydene selv. Og du kan selvfølgelig slå av alt og kjøre den lydløst, rykktritt og relativt komfortabelt.
Resirkulert
FT-Se har alle sporty attributter du ønsker deg.
Brutale 20-tommere, store borede og ventilerte bremser med kraftige kalipere. Vi liker veldig godt baklyktene, som nærmest fremstår som små finner på hver side bak, og den kraftige diffusoren i hekken.
Prosjektleder for GR Designgroup, Hideaki Lida, som viser meg bilen på videoen øverst i saken, er opptatt av at bilen har ordinære speil. Digitale gir deg ikke riktig den tredimensjonale følelsen man ønsker når det går fort.
Drive by wire
Innvendig er det fokus på kjøring. Alle konseptene fra nå vises med yoke-rattet, og det meste taler for at Toyota og Lexus ønsker drive by wire med one grip-styring velkommen i alle fremtidige modeller.
Da kan man plassere blinklys, vindusviskere og lyshorn rett på rattet og lett finne dem, siden man aldri dreier rattet mer enn 90 grader hver vei, altså en halv runde fra utslag til utslag.
Den nye styringen gir dermed variabel styring avhengig av fart, slik at man ikke har så direkte styring når det går fort, men veldig direkte i lave hastigheter, typisk rundkjøringer, parkering etc.
Skjermer i stedet for knapper
På hver side av rattet har man to små skjermer. På den venstre, sveiper man gir, velger kjøreprogram og alle innstillinger på selve bilen.
Den høyre styrer multimedia, stemningslys etc.
Midtkonsollen er 3-D printet i mykt nettmateriale. Det er behagelig for knærne og veier nærmest ingenting.
Setene er i blå alcantara og man sitter ekstremt lavt i stolene som sitter fast i konseptet. Her er det ratt og pedaler som kommer mot deg.
GR som eget merke?
Vi ser at GR, eller Gazoo Racing, har gitt gass de siste årene og det er spennende å se totalt fravær av Toyota-logoer på konseptet.
Kan det bety at de leker med tanken på å dyrke GR som eget sportsbilmerke?
Det var i hvert fall helt tydelig at designeren hadde sans for den tanken.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!