Elektriske sparkesykler: Vårens store kick?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et lite forsiktig spark setter den i gang – deretter tar den elektriske sparkesykkelen deg opp bakken.
En elektrisk sparkesykkel kan være en fryd som pendlerkjøretøy til buss, tog og bane. Den kan erstatte småkjøring med bil og kan være smart å bruke over mindre distanser i byen.
En forskriftsendring i april sidestiller elektriske sparkesykler og andre såkalte ståhjulinger med sykler (og elsykler). Dette gjør at du fullt lovlig kan kjøpe og bruke elektriske sparkesykler på samme områder som du kan bruke sykkel.
Også aldergrensen på 16 år for å føre denne typen kjøretøy, ble opphevet i forskriftsendringen.
Endringen har ført til en eksplosjon i tilbud på disse små elektriske kjøretøyene.
Årets farsott?
– Jeg opplever stor interesse bare ved å ta med sparkesykkelen ut i byen, forteller Andre Sæther i Greenspeed. Han har lenge importert og solgt elsykler, og har nå også begynt med elektriske sparkesykler.
– For meg er det viktig å tilby kvalitet, og jeg har sjekket ut hva som finnes av ulike tilbydere, fortsetter Sæther. Han har i det siste testet den utvalgte sparkesykkelen – en modell ved navn Egret Ten – blant annet i de tøffe bakkene opp mot Konnerud i Drammen. Et typisk område som kan egne seg for denne typen kjøretøy.
Testsykkelen har ti tommers hjul, motor i bakhjulet, hydrauliske bremser bak og mekaniske bremser foran. Batteriet er på hele 550 Wh, noe som gir en vekt på om lag 17 kilo.
– Den har kraft nok til å opprettholde farten også i bratte bakker, sier Sæther.