Hopp til innhold

Elektriske sparkesykler: Vårens store kick?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et lite forsiktig spark setter den i gang – deretter tar den elektriske sparkesykkelen deg opp bakken.

En elektrisk sparkesykkel kan være en fryd som pendlerkjøretøy til buss, tog og bane. Den kan erstatte småkjøring med bil og kan være smart å bruke over mindre distanser i byen. En forskriftsendring i april sidestiller elektriske sparkesykler og andre såkalte ståhjulinger med sykler (og elsykler). Dette gjør at du fullt lovlig kan kjøpe og bruke elektriske sparkesykler på samme områder som du kan bruke sykkel. Også aldergrensen på 16 år for å føre denne typen kjøretøy, ble opphevet i forskriftsendringen. Endringen har ført til en eksplosjon i tilbud på disse små elektriske kjøretøyene.  Årets farsott? – Jeg opplever stor interesse bare ved å ta med sparkesykkelen ut i byen, forteller Andre Sæther i Greenspeed. Han har lenge importert og solgt elsykler, og har nå også begynt med elektriske sparkesykler. – For meg er det viktig å tilby kvalitet, og jeg har sjekket ut hva som finnes av ulike tilbydere, fortsetter Sæther. Han har i det siste testet den utvalgte sparkesykkelen – en modell ved navn Egret Ten – blant annet i de tøffe bakkene opp mot Konnerud i Drammen. Et typisk område som kan egne seg for denne typen kjøretøy. Testsykkelen har ti tommers hjul, motor i bakhjulet, hydrauliske bremser bak og mekaniske bremser foran. Batteriet er på hele 550 Wh, noe som gir en vekt på om lag 17 kilo. – Den har kraft nok til å opprettholde farten også i bratte bakker, sier Sæther.

Hva bør du legge vekt på når du kjøper?

Et kjapt søk på nettbutikker viser at det er mange ulike typer sparkesykler som tilbys. Den største forskjellen når det gjelder kjøreegenskaper, vil du merke på hjulkvaliteten. Mange av de rimelige sparkesyklene leveres med kompakte hjul – altså hjul uten luft. Dette gir dårligere kjøre- og styreegenskaper enn hjul med luft i dekkene. Av andre kvalitetsforskjeller er framhjuls- eller bakhjulsdrift, størrelsen på batteriet og kvaliteten på bremsene. Totalt sett vil de ulike tekniske finessene avgjøre hvor langt du kan kjøre på den elektriske sparkesykkelen, og ikke minst – hvor langt det er behagelig å kjøre på den.

Du har ansvaret

Den som fører elsparkesykkelen, har ansvaret for at kjøretøyet oppfyller vilkårene for sykkel. Det er ingen godkjenningsplikt, og du trenger ikke registrere eller forsikre den. Elektriske sparkesykler kan brukes på fortau og gangvei, og de skal ha frontlys, baklys og reflekser, samt signalklokke eller -horn – men det kan gis unntak fra disse kravene om det ikke er mulig å montere dette på sykkelen.

Husk maksfarten

For mange produsenter er det fristende å lage sykler med høyere maksfart. På de elektriske sparkesyklene er farten satt til 20 km/t. Det betyr at den elektriske hjelpen skal opphøre i 20 km/t. Dette betyr også at du kan sparkesykle fortere i nedoverbakke, hvis du klarer, men motoren gir deg altså ikke hjelp over 20 km/t. Så hvis forhandlere tilbyr raskere sparkesykler, vil den altså ikke oppfylle de særnorske kravene – og vil dermed være forbudt å bruke. Fort eller ikke fort, allerede er mange elsparkesykler i ferd med å dukke opp i gatebildet, og dette kan fort bli sommerens store dille – både blant lekelystne unge og dresskledte pendlere som prøver å rekke toget.