Dette koster det å kjøpe elsykkel
Det finnes elsykler som koster under 10 000 kroner, og det finnes elsykler som koster over 50 000 kroner. Billige komponenter gir billige sykler.
Motor, gir, sensorer og bremser er kanskje de viktigste faktorene for prisen.
Her går vi gjennom det som har betydning for prisen på en elsykkel.
Plassering av motor
Motoren kan være montert i framhjulet, bakhjulet eller kranken. De enkleste og billigste syklene har motor i framhjulet. Navmotor i framhjulet gir framhjulsdrift og trekkraft. Tilsvarende motor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft.
Krankmotoren er plassert midt på sykkelen og er koblet til kranken (mellom pedalene). Krankmotor er kjent for å være den dyreste, men er også mer effektiv, utnytter girene bedre og gir bedre vektbalanse. Motorplassering i navet kan gi komplikasjoner ved bytte av hjul/dekk/slange, noe du slipper med krankmotor.
Gir
Type gir, antall trinn og type veksler er ulike variasjoner som gir store utslag i prisen.
Sensor
Både antall sensorer og type sensorer bidrar på ulike måter til å justere kraften og farten på elsykkelen.
Enkelt forklart kan vi si det slik at rotasjonssensoren sender signal til motoren slik at den vet at den skal hjelpe til. Men det er også alt den gjør, og dersom sykkelen din kun har rotasjonssensor, vil den ikke kjenne hvor hardt du tråkker på pedalene.
Kraftssensoren kjenner hvor hardt du tråkker og justerer assistansen deretter. Har du kraftsensor vil du oppleve at det er lettere å komme i gang når du har stoppet på rødt lys, og du får en bedre sykkelopplevelse fordi den responderer på den kraften du legger på pedalene.
Hastighetssensoren eller aksellerasjonssensoren kan sammen med de andre sensorene gi deg nøyaktig hastighet du har til enhver tid. Og den har også et tak, det vil si at den skal gi beskjed til motoren om du sykler over 25 kilometer i timen.
Bremser
V-bremsen er bremseklosser som presses mot felgen på begge sider av hjulet. Den kontrolleres av bremsehendelen på styret. Dette er den rimeligste bremsen, men denne krever en del vedlikehold fordi klossene slites fort.
Rulle- og trommelbremser er noen av de mest effektive bremsesystemene på markedet. Bremsen sitter i hjulnavet og kontrolleres med bremsehendelen på styret. Når du bremser, blir et bremsebelegg presset mot innsiden av navet, som gir en veldig effektiv stopp. Rullebrems kalles ofte for det beste valget for hverdagssyklisten fordi den gir god bremsekraft og koster mindre enn skivebremser. Den har noe mindre bremsekraft og kan virke mindre kontant enn andre bremser, og kan oppleves som litt svak i de bratteste bakkene.
Hydrauliske skivebremser er det mest effektive bremsesystemet. Bremsene kontrolleres av bremsehåndtaket på styret. Når du bremser, blir bremsebelegget i calipene presset mot bremseskiven, ved hjelp av hydraulisk væske. Det gir en nøyaktig, effektiv og trygg stopp – i all slags vær. Den går ikke varm og den sliter ikke på felgene. Men det er det dyreste bremsesystemet og er avhengig av lufting for at det skal fungere optimalt.
Hydrauliske felgbremser er stort sett konstruert på samme måte som V-bremser. Men fordi de drives med hydraulisk væske er de mer effektive. Du kontrollerer bremsen med bremsehåndtaket på styret. Hydraulisk felgbremsesystem må, som skivebremssystemet, luftes ut et par ganger i året. De er praktiske for elsykler med brede dekk og skjermer, men de er ikke så effektive i regn, og de er dyrere enn v-bremser.
Service
Du må regne med litt service på sykkelen, avhengig av hvor mye du bruker den. Det er smart å få sykkelen overhalt der du kjøpte den. Da kan de samtidig sjekke software og eventuelt oppdatere den om det er nødvendig, og samtidig skifte ut typiske slitedeler ved behov.
Kostnader, lading
Dette vil variere, men her er et priseksempel: Om du lader en sykkel med 500 Wt batteri, og det er helt tomt når du starter ladingen og helt fullt når du er ferdig ladet, har du brukt 0,5 kWt. Hvis prisen du betaler for strøm er 1 krone (inkludert nettleie), har du ladet for 50 øre.