Hopp til innhold

Slik vedlikeholder du elsykkelen din

Jente på elsykkel

Enkelt vedlikehold av elsykkelen kan du gjøre selv. Resten kan du overlate til sykkelreparatøren.

Vaske

Elsykkelen er som andre sykler – den varer lenger om den holdes ren og smøres.
Elsykkelen bør ikke få direkte spyling, for da kan motor, batteri og display ta skade.
Det du trenger er bøtte, klut, gammel tannbørste, zalo og varmt vann.

Smøre

Bevegelige deler må smøres med jevne mellomrom. Dette gjelder først og fremst sykkelkjedet, og særlig hvis du har krankmotor.

Fylle luft

Sjekk og pump dekkene jevnlig. For lite luft i dekkene vil redusere rekkevidden når du sykler, i tillegg til at det kan øke faren for punktering.

Sjekke dekk

Dekk slites ved bruk. Det er lurt å sjekke dekkmønsteret om det er slitasje. Hvor ofte de skal byttes, avhenger av hvor mye sykkelen er i bruk. Gummi blir hardere og mer porøs over tid – noe som øker risikoen for punktering

Teste bremser

Ulike bremser trenger ulikt vedlikehold. Har du v-bremser (bremseklosser) må klossene sjekkes og skiftes. Skivebremser trenger lite vedlikehold, men med sjeldne mellomrom må man bytte ut bremsevæsken i hydrauliske bremser. Det kan også komme luft i bremsene, som gjør at du kan miste bremsekraften helt. Her må de spesialverktøy til, noe sykkelreparatøren har.

Stramme skruer

En sykkel som brukes, vil kunne riste løs skruer og muttere. Du hører fort om noe er løst, og det er smart å stramme løse skruer ved skjermer, lys, reflekser, bagasjebrett osv.

Ikke mekke selv

Du bør ikke åpne batteriet, motoren eller displayet. Det kan være farlig og du kan miste rettighetene din til reklamasjon. Slike problemer bør overlates til fagfolk.

Batteri

Sørg for at batteriet er fulladet

Særlig før lengre turer. Det betyr at du bør ha laderutiner. La det gå automatikk i at du tar ut batteriet når du kommer hjem, og at du setter det til lading, gjerne på et fast sted. Merk at batteriet har best av ikke å bli fulladet hver gang, og at det ideelt sett bør oppbevares i romtemperatur eller lavere.

Er du bekymret for om batteriet holder på hele turen?

Vel, du kan tråkke hardere. Det er fristende å kjøre på maks-modus for hjelpemotoren (det går fortest også), men mer bruk av muskler betyr mindre belastning på batteriet – og du kan sykle lenger. Variasjon er godt for deg – og for batteriet.

Batterier har best av ikke å bli fulladet hver gang

Det er best for batteriet om det ikke ligger over lang tid med 100 prosent oppladet batteri. Skal det ligge en stund, la det heller være rundt 80 prosent kapasitet i batteriet.

Kjøp gjerne en ekstra lader

Har du lang pendlerrute og mange ærender og ekstraturer i løpet av en dag, kan det være greit å ha tilgang på en ekstra lader på jobb.

… og kanskje et ekstra batteri?

Det å ha et ekstra batteri kan være nyttig på ekstra lange turer, for eksempel hvis du er på lang ferietur og ikke har mulighet til å lade underveis. Men husk – ofte er ekstra batteri dyrt, så du får vurdere dette opp mot dine egne behov.

Bytt batteri

Batterier svekkes med tiden. Her er det stor forskjell mellom de ulike typene (og dessuten avhenger svekkelsen av av hvordan batteriet brukes), Dersom batteriet svekkes stadig fortere ved bruk, ta kontakt med leverandøren. Rekkevidden er viktig, og blir den for kort, bør batteriet skiftes.