Test av Nissan e-NV200 Evalia: En romslig Nissan LEAF
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan e-NV200 Evalia er perfekt for de som trenger mer plass enn i en LEAF og samtidig kan leve med litt kortere rekkevidde. Vi har prøvekjørt det første eksemplaret registrert i Norge, med prislapp fra 209.900 kroner.
I september kommer Nissan med sin elektriske vare- og flerbruksbil med fem seter, kalt e-NV200.
Nissan e-NV200 kommer som varebil med to seter eller som flerbruksbil med fem seter. Sistnevnte har fått navnet e-NV200 Evalia og er perfekt for barnefamilier og andre som vurderer Nissan LEAF, men som trenger mer plass.
Det er for eksempel god plass bak til to barnevogner bak uten at man må slå dem sammen. Hvis du kan leve med litt kortere rekkevidde enn LEAF, vil e-NV200 være et godt valg. En veldig praktisk bil for hverdagen.
Den elektriske vare- og flerbruksbilen bruker mye av samme teknologien fra LEAF og mange vil kjenne igjen detaljer fra Nissans første elbil.
Batteripakke som LEAF
Batteripakken er – blant annet – den samme som i LEAF. Fordi e-NV200 har høyere vekt og mindre aerodynamisk enn LEAF, er rekkevidden 170 km ifølge europeisk testsyklus mot 199 km for LEAF.
I praksis vil det være høy fart og større luftmotstand som utgjør den viktigste forskjellen på rekkevidde.
I Norge tipper vi at rekkevidden vil kunne halveres under de verste kjøreforholdene om vinteren eller om sjåføren er hard på gassen.
God kjørekomfort for varebil
På kjørekomfort er e-NV200 overraskende bra til å være en varebil hvor «plastikkfølelsen» normalt er høyere enn i personbiler. Her er det lite knirkelyder fra dashbord og støy på grunn av dårlig lydisolering. Man sitter høyt og har god oversikt i trafikken.
Det er også koppholdere over alt i bilen, så interiøret bærer preg av å være en håndverkerbil. Varebilvarianten vil ha et lastevolum på 4,2 kubikkmeter og kan frakte to europaller.
Med elektrisk motor er e-NV200 kjapp og stillegående. Helt klart mye bedre enn varebiler med forbrenningsmotor som ofte er trege, støyer og rister. For ikke å glemme eksosen de spyr ut.
Lades som en LEAF
Lading av Nissan e-NV200 er akkurat det samme som for LEAF. CHAdeMO hurtigladere fins det mange av etter hvert og flere planlegges. Da fyller man opp batteriet fra 0-80 prosent på rundt en halvtime, lengre når det er kaldt.
Som ekstrautstyr kommer en raskere normallader som kan halvere ladetiden fra 8-10 timer til 4 timer for å fullade batteripakken på 24 kWh. Da kreves en ladestasjon med minst 32A kurs og ladekabel med den nye elbilkontakten (Type 2). Denne ladekabelen bør Nissan levere med elbilen som standard, slik som mange av konkurrentene har begynt å gjøre.
Varebilvarianten med to seter vil koste fra 209.900 kroner og femseteren fra 242.500 kroner. Leveringskostnader kommer i tillegg.