Hopp til innhold

Hils på Maseratis første elbil: Endelig kan den bestilles i Norge

SETT DEN FØR? Neppe, men karosseriet har allerede eksistert noen år.

Aldri før har du fått Maserati så «billig», men du må kjappe deg. Norge har bare fått tildelt 60 stykker, og 25 er allerede solgt.

Maseratis første elbil, nemlig Maserati Grecale Folgore SUV, som er donningens fulle navn – er nå tilgjengelig for bestilling i Norge.

Og du trenger ikke å vente lenge. De 25 som allerede har bestilt bilen, får den allerede i løpet av mars. Om du er raskt ute, kan du regne med levering mellom april og juni.

Noe helt spesielt

I Norge er det Formula Automobile på Billingstad som er offisiell importør.

Elbilen fra Maserati eksisterer allerede som fossilmodell, men Maserati tar ingen lettvinte løsninger når de nå går elektrisk.

VENN DEG TIL DET: Ladeluke er ikke vanlig kost hos den italienske sportsbilprodusenten.

Her er det den perfekte balansen mellom sportslighet og eleganse man har fokus på.

Ingen volumbil

Til tross for at bilen koster – til Maserati å være – latterlig lave 1.370.000 kroner, blir den ikke et vanlig syn på norske veier, kan Peter Johansson hos Maserati Norge fortelle oss når vi ringer.

– Det skal produseres 3.000 biler i år og 60 av dem får vi til Norge, forteller han.

Prisen på nesten 1,4 millioner er for øvrig en million kroner mindre enn fossilversjonen med turbomatet V6 bensinmotor.

Og Grecale Folgore blir en virkelig gamechanger for Maserati i Norge. For fra å bli en av de minste Maserati-forhandlerne i verden, blir de nå en av de største.

Tidligere har de solgt rundt 15 nye biler i året, og allerede nå kan de bekrefte at de kunne solgt langt mer enn de 60 de får tildelt.

Ekstrautstyr koster

Du har det du trenger som standard, men alt det som gjør bilen enda mer spesiell, som større hjul, utvalgte skinnpakker, farger på bremsekaliperne, finish på utvendige og innvendige detaljer og den slags, får prisen opp, men ikke drastisk.

Slik det ser ut på prislista, kommer du langt med drøyt 100.000 i ekstrautstyr, noe som nesten må ses på som rimelig i denne type biler.

Hva er det?

Bilen er produsert i Italia og er utstyrt med et 105 kWt-batteri med 400V-teknologi.

Grecale Folgore har over 500 hestekrefter og 800 Nm, og en toppfart på mer enn 200 km/t.

MYE BATTERI: Det er ikke oppgitt rekkevidde foreløpig, men 105 kWt bør føre deg over 50 mil, i alle fall.

Den får en spesiell Folgore-grill med blanksvarte innsatser på en lett anodisert silkesvart bunn.

Splitterne, dørhåndtakene, DLO og sideskjørtene er også utført i blank sort. Både merkene og bremsekaliperne er i kobberfarger, mens sideventilene er belyst.

Nydelig inni

Interiøret får det karakteristiske Folgore-pregede mønsteret på dashbordet og den en 3D-touch-innredning i karbonkobber, som fremheves av stemningslysene. 

SKJERMERENDE: Faktisk er det fire skjermer her. Fem hvis du er kreativ og teller med head-up displayet. Håndverket skal være utsøkt

Selvsagt tenker man klimavennlig også. Et nytt fiber som fremstilles ved å gjenvinne nylonavfall – for eksempel fiskegarn fra havet – er brukt i setestoffet.

Og selv ikke en italiensk sports-SUV slipper unna skjermer. Her er det ganske rikelig av dem også.

Blant annet en 12,3 tommer foran rattet, i kombinasjon med head-up-display hvis du betaler ekstra.

TRADISJONELL: Grecale kom for to år siden. Nå kommer den som elbil.

I midtkonsollen har du en digital klokke, som også kan funke som forbruks- og rekkeviddemåler, som indikasjon på talefunksjoner eller kompass.

Du har også en 12-tommer i midtkonsollen som flyter inn i en 8,8 tommer til komfortfunksjonene.

På bilder og film ser skjermdesignen lekker og gjennomtenkt ut, noe man også bør forlange i en luksusbil.

Det er nesten å banne i kjerka med kjøreassistentsystemer på en bil som søker kjøreglede, men de har nøyd seg med nivå 2.

De byr på Maserati Connect, en sømløs, smart og digital opplevelse – slik at eierne kan holde kontakten med sin Grecale via smarttelefon, smartklokke eller en virtuell assistent (Alexa).

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fire ulike kjøremoduser er tilgjengelige: En de kaller «maks rekkevidde», samt, GT, sport og offroad.

For dem som ønsker det ultimate innen personalisering, har kundene muligheten til å sette sammen sin egen Grecale Folgore via Maseratis personaliseringsprogram.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også