Lading
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
[infogram id="23208ce5-92ed-47c3-bf8c-5b5760788751" prefix="I5q" format="interactive" title="Priser for Ladeklubben"]
Kommer det inn fukt i ladeluka, kan det skje at den fryser og blir sittende fast. På samme måte som bildører kan fryse fast.
Spesielt biler som har luka plassert foran på bilen, og dermed er mer eksponert for snø og slaps, kan være utsatt for dette problemet.
Slik forhindrer du fastfrosset ladeluke
Først og fremst er det smart å være føre-var. For å hindre frosne dører smører man inn gummilistene med silikon, det samme prinsippet kan man følge her.
Silikon får du kjøpt på bensinstasjoner eller på butikker som BilXtra, Biltema og Clas Ohlson – i sprayform eller som stift.
På bildet over kan du se en liten rund utstikker i plast helt til venstre i luken. Inne i den sitter det som regel en fjærmekanisme som dytter ut luken innenfra når du står utenfor og trykker panelet inn.
Det kan være lurt å smøre den og andre bevegelige deler med låsolje for å hindre at den kiler seg fast.
Fjern snø og fukt
Så er det selvfølgelig også smart å holde det tørt så langt det lar seg gjøre.
Har det snødd mens du har ladet over natten kan det fort havne en del snø og fukt rundt ladekontakten, så ta en inspeksjon og fjern så mye du klarer.
Gjør dette når ladeluka er frosset fast
Men så står man der og skaden er allerede skjedd. Luka streiker og du må lade. Hva gjør du da?
- Unngå å forsøke å bryte den opp, det er som oftest varme som hjelper.
- En varmekilde som en hårføner kan gjøre susen, eller så kan du prøve et kjent og kjært kjerringråd:
- Finn frem en plastpose som er stor nok til å dekke luka og fyll den med varmt vann. Hold den inntil luken i noen minutter – og vipps skal du se at du får åpnet den på en skånsom måte.
Om du er skikkelig uheldig kan du få et islokk over hele ladeluka. Da bør du være forsiktig med vindu-skraperen, her risikerer du å skade lakken. Bruk igjen heller hårføner eller en pose med varmtvann.
Så godt som all erfaring med elbilbatterier så langt, viser at de holder seg godt ut levetiden til bilen.
Deretter vil batteriet kunne få et etterliv i andre sammenhenger før det til slutt forhåpentlig gjenvinnes.
Batterigaranti
Elbiler kommer med en egen garanti for batteriet. Bransjestandarden ligger på åtte år eller 160.000 km kjørt, som oftest med et løfte om at batteriet skal holde minst 70 prosent av den originale kapasiteten.
Elbilforeningen har testet batterier
Vi har tidligere testet batterier på biler fra 2015 som fortsatt har over 90 prosent av kapasiteten. Andre kan ligge på rundt 80 prosent, men i noen tilfeller kan det også være lavere.
De bilene som presterer dårligst i slike tester har som regel vært tilfeller med dårlig batterikjemi og spesielt mangel på aktive kjølesystemer. Blir batteriet for varmt kan det nemlig miste kapasitet. Nyere elbiler er langt bedre på dette området.
I tillegg har eldre elbiler mindre batteripakker som vil tilsi flere oppladninger. Dette kan også slite på batteriet. Et større batteri vil kreve færre oppladninger og dermed holde seg bedre.
Bilens batteristyringssystem
Bilen har et batteristyringssystem (forkortet til BMS på engelsk), som tar vare på helsen til batteriet ved å regulere ladehastigheten og temperaturen når det er behov for det. Ved å hindre at det blir for varmt eller for kaldt, sikrer systemet at batteriet holder seg godt.
Dette kan gjøre selv
Det er også noen forholdsregler du selv kan ta for å sikre et sterkt og sunt batteri. Når bilen skal stå stille over lengre tid, trives batteriet best når det er ladet mellom 20 og 80 prosent.
Alt i alt kan du trygt forvente god levetid på batteriet ditt. Noe reduksjon i kapasitet må man nok beregne over tid, men den skal falle veldig drastisk før det blir problematisk for bruksmønsteret til den gjennomsnittlige bilist.
Lurer du på mer om elbilens levetid? Sjekk ut vår side: Hvor lenge holder en elbil.
Har du sjekket batteriprosenten idet du parkerer for kvelden, og så har den gått ned når du våkner neste dag, selv om ingen har kjørt?
Dette er en kjent problemstilling for flere elbileiere. Temaet ble for alvor satt på dagsorden da Tesla lanserte sin Model S allerede i 2013.
Da opplevde eierne av bilen at den tapte strøm når den sto over tid. Dette fikk kallenavnet «Vampire drain».
Bilen er sjelden fullstendig avskrudd
Tapet kommer i hovedsak av at bilen sjelden er helt fullstendig skrudd av. Moderne elbiler som står parkert er i en form for dvale, hvor bilen ofte er tilkoblet nettet og dermed kan «vekkes» av kommunikasjon med apper og servere. Jo oftere bilen vekkes fra dvalen for å gjøre et eller annet, jo større blir tapet.
I dag har de fleste elbiler appstyring og dermed liknende utfordringer som Model S «innførte» tilbake i 2013.
En prosent forsvinner per døgn
Graden av tap vil variere fra produsent og modell på elbil, men det vil være normalt å forvente at én prosent forsvinner per døgn den står parkert.
Tapet kan være høyere eller lavere avhengig av hvilke funksjoner bilen din har som er påskrudd når du er borte fra den. Temperatur kan også påvirke tapet.
Dette kan bilen gjøre når den er skrudd av
Noe av det bilen kan finne på å gjøre når den står alene og kjeder seg, kan være å laste ned store og små oppdateringer av programvaren, samt rutinemessig sjekk av bilens systemer (inkludert kontroll og lading av 12-voltsbatteriet).
Kommandoer som du sender fra bilens app for å sjekke batteristatus, endre på ladeplaner eller lignende, vil også trekke strøm.
Noen funksjoner, for eksempel Teslas Sentry Mode (videoovervåkning av bilen), vil trekke ganske mye strøm.
Sjekk hvilke funksjoner du kan skru av
Når bilen er «våken» og tilgjengelig for elektronisk kommunikasjon vil den tappes mer enn når den «sover». Det kan derfor være lurt å undersøke om det er noen funksjoner du kan skru av hvis du trenger å spare strøm, og det er lurt å unngå å «pinge» bilen med ulike forespørsler.
Ha godt med strøm på bilen om du skal være lenge borte
Skal du være lenge borte fra bilen og den ikke er tilkoblet en ladeboks anbefaler vi at du har godt med strøm på bilen før du drar. Og om bilen for eksempel skal stå på en flyplass over lengre tid, så er det også aktører som åpner for at du kan koble til en normallader og bli stående der til du kommer hjem.
Når bilen skal stå over lengre tid anbefaler vi å stille inn bilen din til å stoppe ladingen på 80 prosent, slik at batteriet ikke blir stående fulladet for lenge, noe som kan ha negativ effekt på levetiden til batteriet ditt.
Det er helt vanlig at bilen anslår kortere rekkevidde enn det som er bilens «offisielle rekkevidde».
På alle nye elbiler er rekkevidden basert på det som heter en WLTP-test. Denne testen er lik for alle biler og tilsvarer et gjennomsnittlig kjøremønster i sommertemperatur.
Slik fungerer rekkeviddemåleren i bilen din
Tallet som vises i bilen din, derimot, er et anslag på hvor langt bilen din tror du kan kjøre akkurat nå. Bak dette anslaget ligger det en algoritme, eller et regnestykke om du vil, som legger flere faktorer til grunn for tallet du ser.
Batterinivå, utetemperatur og batteritemperatur er vanlige ting å bygge inn i algoritmen, men det viktigste er hvordan og i hvilke forhold du kjører bilen. De fleste elbiler ser nemlig på hvor høyt forbruk du har hatt i det siste når den anslår rekkevidden din. Jo høyere forbruk du har hatt, dess lavere blir den estimerte rekkevidden.
Dette påvirker elbilens forbruk
Forbruket ditt blir for eksempel høyere når du kjører i høy hastighet, i bratte bakker, i kaldt vær, på våt veibane eller har en aggressiv kjørestil med hyppig akselerasjon og hard bremsing. Kjører du derimot i moderate hastigheter på tørr veibane vil forbruket være mye lavere. Faktisk kan du oppleve at du får høyere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Nesten alle biler viser forbruk som kilowattimer per 100 km (i gamle dager snakket man gjerne om «liter på mila»). Så hvis man har vært ute på en litt krevende tur, vil algoritmen anslå at forbruket vil fortsette å være høyt, og dermed justere ned hvor mye rekkevidde den tror du har.
Fortell bilen hvor du skal
Et greit tips hvis du skal ut på tur og vil ha et bedre rekkeviddeestimatet, er å fortelle bilen din hvor du skal.
Bilens navigasjonssystem justerer anslått forbruk og rekkevidde etter flere parametere som temperatur, fartsgrenser og stigning. Noen tar også med værforhold.
Det er veldig ulikt hvor gode disse anslagene er.
Bruk Elbilforeningens ladekart
Derfor kan du også teste ut ruteplanleggeren i Elbilforeningens ladekart, som gjør den samme jobben. Her er alle elbiler støttet – og kalkulatoren inkluderer værforhold. Det samme kartet finner du også i ElbilAppen på din telefon.
Bør jeg alltid lade bilen fullt opp, eller er det like greit å smålade litt nå og da?
Det vi snakker om her refererer vi ofte til som «klattlading». Altså lading hvor man bare lader i små mengder spredt over korte ladeøkter.
Ikke skadelig
Kort fortalt er det ingen fare forbundet med dette, verken på hurtiglader eller når du lader hjemme.
Vår erfaring er at batteriet på lang sikt kan få noe redusert kapasitet om det ofte blir stående enten helt fulladet eller nesten helt utladet over lengre tidsperioder.
Har du lite strøm før du skal parkere et sted hvor du ikke kan lade, kan det derfor være lurt å klattlade litt slik at batteriet kommer seg opp over 20 prosent.
Kan være en lur strategi på tur
Klattlading er også en lur strategi når man er ute på tur og vet at man bare trenger et lite påfyll for å komme seg frem til destinasjonen.
Som regel lader batteriet saktere når man når 70-80 prosent, så hvis man hurtiglader i kortere bolker hvor man får høy effekt kan man også spare tid.
Det korte svaret er: Jo, selvfølgelig kan du lade bilen helt opp.
Elbilen er til for å brukes, og du kan bruke hele batteriet. Bilen har innebygde systemer som passer på batteriet.
Men det er to grunner til at det snakkes om at du ikke bør lade til mer enn 80 prosent:
Den ene handler om å bevare mest mulig av batteriets kapasitet over tid. Den andre handler om at hurtiglading går saktere når batteriet nærmer seg fullt.
Batteriet kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid
For å bevare batterikapasiteten best mulig, har mange biler en funksjon der man kan begrense oppladningen til 80 prosent. Dette er fordi batterier kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid. Dette kan gjøre at du kan lagre mindre strøm på batteriet og dermed får kortere rekkevidde.
Batteriet kan også ta skade om det blir fullstendig utladet.
Derfor anbefaler vi å ikke la bilen stå med nærmere tomt eller fullt batteri om du skal være lenge borte.
Betyr dette at man skal være redd for å bruke hele batteriet på elbilen sin?
Alle elbiler har en buffer i batteriet
På ingen måte. Alle elbiler har en buffer i batteriet med kapasitet som du ikke kan bruke. Derfor snakker man om brutto og netto batterikapasitet. Denne bufferen er der nettopp for å unngå at du faktisk lader batteriet helt opp eller helt ut, og dermed øker slitasjen.
Bufferens størrelse varierer fra modell til modell og derfor varierer også bilprodusentenes råd for hvordan du skal ta best mulig vare på bilen din. Les deg gjerne opp i bilmanualen for å vite hvordan best ta vare på batteriet.
Tar lang tid fra 80 til 100 prosent
Det andre opphavet til 80-prosent-«regelen» er at det ofte kan ta like lang tid å hurtiglade fra 80 til 100 som det tar fra 0 til 80 prosent – det er rett og slett ofte ikke særlig hensiktsmessig å lade mye mer enn 80 prosent på en hurtiglader.
Man bør derfor stoppe ladingen på rundt 80 prosent for å unngå å sløse med tid og skape kø på ladestasjonen.
Merk at noen modeller lader raskt også opp til 90 prosent – her kan du fint prøve ut selv. Vær også obs på at noen ladeselskaper, som Eviny, legger på et gebyr per minutt man lader over 80 prosent for å hindre kødannelse.
Elbiler har i tillegg til fremdriftsbatteriet et eget 12-voltsbatteri, slik som på fossilbiler.
Det leverer strøm til det meste av elektronikk, og hvis det går tomt får du ikke start på bilen.
I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.
Hovedproblemet vinterstid er at 12-voltsbatteriet må ha høyere spenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben. Dette i tillegg til mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12-voltsbatteriet svikter.
En startbooster kan være nyttig å ha i bilen om du opplever flatt batteri i vinterkulda.
Det får du kjøpt hos de fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Opplever du at 12-voltsbatteriet ditt blir flatt gjentatte ganger, uavhengig av kulde, kontakt forhandler eller kontakt verksted. Da må det mest sannsynlig byttes ut.
Les flere råd rundt 12-voltsbatteri om vinteren her
Kan være aktuelt med vedlikeholdslading på eldre elbiler
På eldre elbiler kan det være aktuelt å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet når det skikkelig kaldt. Da kan du unngå flatt batteri.
Du finner egne ladere for 12-voltsbatterier hos de aller fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Før du kjøper:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet
Foreløpig finnes det ikke en felles betalingsløsning for lading. Du må registrere deg hos hvert enkelt ladeselskap. Elbilforeningen jobber for at kontaktløs kortbetaling - kjent som tæpping, skal bli obligatorisk.
I mellomtiden tilbyr vi Ladeklubben som samler flere ladeselskaper i en betalingsløsning.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Det korte svaret er ja, men ikke der du lader til vanlig.
1. juli 2022 kom det krav om ladeboks ved nyinstallasjon for fast elbillading, som hjemme, eller på jobb. Bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft, og såkalt nødlading er lov.
Det betyr at har du lagt til rette for elbillading hjemme, med stikkontakt før 1. juli 2022, kan du fortsette å bruke denne. Men det forutsetter at du har:
- Egen kurs til elbilen.
- Maks 10 Ampere kurs.
- Kursen må ha jordfeilbryter type B.
Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der de lader til daglig. Det er en mye sikrere og rasker måte å lade bilen på.
Sjekk medlemsrabatt på ladebokser:
Retningslinjene for lading gjelder kun der du vanlig, som hjemme eller på jobb. Du kan altså nødlade hvis du er på besøk hos noen uten andre alternativer, selv om det ikke er lagt opp til dedikert elbillading. Da er det viktig å følge med på kontakten under lading, for varmegang kan forekomme. Skjøteledning skal ikke brukes.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som håndhever regelverket. Les mer om retningslinjene for installasjon her.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Det kan dessverre skje feil på betalinger. Vi oppfordrer til å sjekke prisen i Ladeklubben-appen før du lader (Så du vet hva det vil koste), og å sjekke ladehistorikken i appen hvis du mistenker feil.
Vi har i noen ytterst få tilfeller opplevd at regningene vi har sendt på ladesesjoner har inneholdt feil (fra ladetilbyderene som de sender oss), men vi har automatiske systemer på plass for å varsle oss om disse. Hver gang vi finner en ny feil så tilpasser vi varslingene, slik at dette ikke skal skje igjen.
Hvis du har opplevd en feil, så er det fint om du sender oss ladebrikkenummeret ditt på [email protected] og forteller oss om hva som har skjedd.
Ladeklubben er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere. Til sammen så har du tilgang på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i hele Europa.
I appen Ladeklubben finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
Du finner prisen enkelt i Ladeklubben-appen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.no.
Ladeklubben tilbyr lading på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Europa.
Vår blå ladebrikke styres av oss. Det vil si at vi automatisk melder deg inn til alle ladeoperatører vi samarbeider med. Med andre ord, har du registrert en betalingsmåte i Ladeklubben appen, så kan du lade på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Norge og Europa.
Den svarte ladebrikken må registreres hos alle ladeoperatører du ønsker å bruke for lading. Det vil si at du må selv opprette et kundeforhold med hver enkelt operatør. Hjelp med å registrere den svarte ladebrikken finner du på denne siden.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
Vi foretar ingen reservasjon på betalingskortet. Verken når kortet registreres og tjenesten aktiveres, ved bytte av kort, eller i forkant av lading. All betaling skjer i etterkant av lading.