Yrkessjåførutdanning med elektrisk vri: Første skole med elektrisk lastebil
Notodden videregående skole utdanner fremtidens yrkessjåfører. Det blir nå den første yrkessjåfør-skolen i landet som har egen elektrisk lastebil.
Tungtransporten står overfor et stort elektrisk skifte frem mot 2030, når alle nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass.
Notodden videregående skole har derfor, med støtte fra Telemark fylkeskommune, gått til innkjøp av en helelektrisk lastebil for å forberede ungdommen på det som venter dem i yrkeslivet om få år.
– Denne bilen er et hamskifte i den utdanningen vi kan tilby våre elever. For oss er det viktig å gi elevene kompetanse på fremtidens teknologi og det som faktisk møter dem i arbeidslivet, sier Torgeir Holla, administrativ leder for utdanningen.
Først ute
Den videregående skolen på Notodden er en av 11 skoler i Norge med yrkessjåførutdanning.
I samarbeid med den svenske lastebilprodusenten er det nå en Scania 45 R som står klar til bruk som opplæringsverktøy.
Første elev som fikk prøve seg på den nye kjerra var Christian Solberg, som hadde med seg fylkesordfører Sven Tore Løkslid på jomfruturen:
– Den er supergod å kjøre. I tillegg er den jo så stille, sier Solberg, som skal kjøre tippbil på lærlingsplassen i Sandefjord på nyåret.
For å komme inn på utdanningen må de ha førerkort på personbil og VG2.
I tillegg må de ha en lærlingkontrakt med en transportbedrift hvor de skal jobbe fra de får førerkort og frem til fagprøve.
– For mange av elevene er dette en kort vei til sjåførdrømmen. Nå har de også fått drømmebilen å kjøre med, sier Holla.
Innkjøpet av lastebilen ble gjort mulig av fylkeskommunens klimafond, som samtidig har skaffet en elektrisk gravemaskin til anleggslinjen i Re.
Klar til opplæring
Scania har de siste årene rustet seg opp for å nå de fremtidige klimamålene, og 45 R er en av de elektriske modellene som de har satset mest på.
Batteriet har 624 kWt brutto og 468 kWt netto tilgjengelig kapasitet, mens tre elektriske motorer bidrar med 450 kW effekt til sammen. Den er også godkjent for totalvekt på opptil 64 tonn.
Bilen er et langchassis med 18 pallers skap-påbygg fra Närko og bakløfter.
Med full sideåpning på skapet er det også svært fleksibelt når elevene skal drive ferdighetstrening på lasting og lossing.
Med den nye lastebilen kan elevene kjøre både singelbil og vogntog med henger.
Hele bilen med påbygg og to ekstra stoler bak i køya er levert komplett fra Scanias fabrikk i Södertälje.